Golfen klarade sig trots osäkert konjunkturläge

Lugnet före stormen? Golfen hade ett relativt bra år 2022. Men vart är sporten på väg? Svårt att säga, visar det sig . . .

För golfen finns det potentiella problem 2023. Dyra sällanköpsprodukter har en tendens att minska i försäljning under en lågkonjunktur. Men 2022 var går ändå att sammanfatta i positiva ordalag. Acushnet hade ett riktigt bra år och Rikard Blomstrand, vd i Sverige, är nöjd med vad som hänt sedan han kom till företaget.

– När jag började 2013 hade vi en omsättning på 101 miljoner. Vi gjorde en omorganisation och vi fick alla ett större ett ansvar. 2022 flöt på fantastiskt och vi hade en omsättning på 284,7 miljoner kronor.

Inför 2023 är budgeten fortsatt uppåt, även om en tioprocentig ökning likt den vi såg i år antagligen inte lär ske. Blomstrand kallar det själv för en ”lite naiv positivitet”.

– Vi ser i Sverige många nya spelare som spelat mycket golf. Det finns en genuin golfpopulation som prioriterar sporten. 

– Samtidigt vore det absurt att inte vara lite orolig såklart. Det är osäkra stunder som väntar och det är svårt att säga var vi landar. Men golfen har en historik av att klara sig ganska bra även under lågkonjunkturer och vi har ett varumärke som presterar bättre än ­snittet. Därför vågar vi vara lite positiva.

Proscott tillhandahåller flera av golfens största varumärken. Srixon, Cleveland, XXIO och Jones på hårdvarusidan. Kjus, Lyle & Scott och Malbon på mjukvarusidan. Ted Jöhncke, vd för agenturen, är precis som Blomstrand nöjd med 2022.

– Jag tycker att det var ett helt okej år. Vi hade lite leverans­problem med Srixon och Cleveland och hela golfen var med om en ”baksmälla” efter pandemin med ett minskat antal spelade ronder. Det är förstås inte vad vi ville se men vi har en tvåsiffrigt stor procentuell ökning, så det är klart att vi är nöjda, säger Jöhncke.

För 2023 och framåt har Proscott stora förväntningar på danska varumärket Kjus, som redan nu skördar stora framgångar internationellt och har potential att växa i Sverige. 2023 har Proscott också inlett med ett mer aktivt arbete för Jones och Malbon. Srixon lanserar dessutom ny utrustning under året. Jöhncke är dock inte helt säker på att 2023 blir en lika stor succé med procentuella omsättningsökningar på samma nivå som tidigare.

– Det finns en stor kärna av golfare som brinner för sporten och många utövare är intresserade av nyheter.

– Det är såklart lite nervöst med tanke på världsläget för närvarande och att vi har en viss oro kring det. Men vi fortsätter göra det bästa vi kan och bygger vidare på våra varumärken.

Svenska Abacus, specialister på regnkläder, hade också ett bra år. Men Sven-Olof Karlsson, vd och grundare, tror att 2023 blir tuffare.

– Men än så länge håller vi 2022 års siffror. Målet med det här året är att stabilisera oss på vår nya nivå för att öka igen 2024.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Acushnet

    Acushnet är ett av världens ledande företag inom golfbranschen med märkena Titleist, Footjoy, Vokey Wedges, Scotty Cameron och Pinnacle. Företaget säljer bollar, klubbor, skor, handskar, kläder, bagar etc till golfbutiker och golfshopar runt om i Norden.

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="29603" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]