Rymligare kläder ger större klimatuttryck. Det är en av H&M:s slutsatser när deras hållbarhetsarbete går baklänges.
Fast fashion-jätten H&M jobbar som så många andra med att ställa om till en mer hållbar produktion, men med bristande resultat. Enligt ett inslag i Ekot har de sedan 2019 minskat sina utsläpp i värdekedjan med 9 procent – en framgång som tyvärr skett parallellt med att företagets omsättning har minskat ännu mer. Det kan tolkas som att utsläppen snarare har ökat något.
– Den här omställningen är inte något lätt som vi klarar av i en handvändning. Det finns väldigt många utmaningar, vi behöver göra alla saker och vi behöver göra det snabbare, säger Henrik Sundberg, klimatansvarig på H&M, till Ekot.
En av orsakerna bakom ökningen tillskrivs ett förändrat köpbeteende. Konsumenterna väljer kläder som är tyngre och kräver mer material till skillnad från tidigare.
– En faktor vi har sett är att vi har en ökad genomsnittsvikt på produkterna, och det driver utsläppen. Vi ser en trend med oversizeprodukter som överlag kräver mer material och energi produktionen, säger han till Ekot.
Han anger också att de jobbar med att förändra tillverkningsprocessen tillsammans med sina leverantörer, men vill inte redovisa något resultat i det arbetet.