Didriksons lanserar business fashion-kollektion – ”Drivs av innovation”

110 år av design utmejslad från västkustens tuffa klimat. Detta har nu också smygit sig in i Didriksons senaste kollektion – skapad för något mer än havet.

Didriksons – skapat i Grundsun med syftet att skydda fiskare från det hårda kustklimatet. För 110 år sedan skapades ett varumärke med ambitionen att få människor att kunna tillbringa mer tid utomhus. Detta gör man även 2023 – men klädesplaggen i varumärkets senaste kollektion är ganska långt ifrån det vi vant oss att se från företaget som själva kallar sig ”The Swedish Jacket Brand”.

Till kommande vår- och sommarkollektion har man nämligen skapat ett business fashion-segment, med målet att vara ett plagg för att ta sig till kontoret oavsett väder. Detta utan att kompromissa med jackans funktionalitet.

Företaget själva menar att de har en ambition att skapa tidlösa plagg och målet när man skapar produkterna är att de ska ha en lång livslängd, både gällande design och ur ett modeperspektiv.

– Vi kan jackor, vi har designat dem i 110 år och vi drivs av innovation, inte bara i funktion och material utan också genom att hitta fler områden där vår kunskap och erfarenhet kommer till nytta. I år har vi utvidgat vårt erbjudande till att även inkludera en businesskollektion där vi applicerar vår designfilosofi och hantverkskunskap på kappor, jackor och trenchcoats för en ny användare, med en ökad modegrad och detaljrikedom, säger Per Odqvist, Head of Product, till Sportfack.

– Jackor inspirerade av klassiska, tidlösa ikoner men med kontemporär design, ansvarsfullt tillverkade utan att göra avkall på funktion.  

Men för den som är oroad över vart Didriksons är på väg med hänsyn till den nya kollektionen kommer Odqvist med lugnande ord. Han säger att Didriksons fortfarande har hjärtat vid kusten och att man inte planerar att släppa sitt arv eller de produkter man redan gör för en aktiv vardag eller klassisk outdoor. Snarare tvärtom.
– Med ett tydligt fokus på jackor och en stark tillväxt ser vi att vi kan bredda oss även här, till fler användare och användningsområden med samma designfilosofi i botten. Våra befintliga kunder är våra allra bästa vänner och ledstjärnor när vi tar fram nya jackor inom nuvarande och framtida segment.

– De hjälper oss att fortsätta vara ett framåtlutat, kontemporärt varumärke som fokuserar på innovation och funktionalitet. Vår designfilosofi kan appliceras i många olika områden och vi kommer alltid att vara nyfikna på var den kan appliceras bäst. Att sammanföra businesstil med funktion känns oerhört spännande och vi ser fram emot hur kollektionen kommer att mottas. 

Vad har varit utmaningarna med kollektionen?

– Vårt designteam har gjort en gedigen analys, både av konsumentens behov av passform och funktion; vilka lager bär du under, hur ska kapporna kunna vikas vid eventuella resor med mera, men även av designarvet av de klassiska kapporna, med målsättningen att sätta Didriksons prägel på designen.

– En spännande, inspirerande och stor lärdom för hela företaget. Vi stannar vid kusten och porträtterar även vår businesskollektion havsnära i ett område där havet möter stimulerande arbetsmiljöer, säger Per Odqvist.