Re:claim nylanserar efter tuffa tiden

Covid-19 och en rysk invasion höll på att knäcka Re:claim. Men nu är de tillbaka med en nylanserad sportserie av odördödande produkter.

Du har med största sannolikhet spanat in Re:claim-produkterna i våra sportbutiker. Snart kommer du se dem i en ny förpackning. En av grundarna av företaget, Charlotte Björnemalm, har nämligen planerat en nylansering av sportserien och det är ganska stora förändringar som sker.
– Det är väl egentligen bara namnet som är kvar sen produkterna först lanserades första gången. Det är en ny förpackning nu, det är ett nytt innehåll, säger Björnemalm.

Re:claim fick en fin start men efter några år kom en pandemi. Det gjorde att hela kemibranschen fick det tufft. Handsprit var det enda som gällde. Björnemalm berättar att det inte gick att köpa flaskor eller kapsyler. Allt gick till handspriten.
– Alla priser på råvaror gick upp med 90 procent ungefär. Sen kom kriget och råvarupriserna steg ännu mer. Fraktkostnaderna också. Det har förstås varit lika för alla. Men nu när vi är här är det dags för en relansering.

En av de stora bitarna i nylanseringen är en tydligare design. Björnemalm förklarar att det är klurigt att sitta med en produkt dagarna i enda, för att man då förblindas av att se samma saker hela tiden. Detta har nu förändrats.
– Jag insåg att det inte var glasklart vad något var om man inte redan visste. ”Original”, vad menas ens med det?
– Så jag fick ”kill my darlings” och börja om från början. Jag pratade med konsumenter och återförsäljare. Alla fick vara med och tycka och tänka. Därefter skissade jag upp nya design-alternativ.

Den nya sportserien lanseras vilken vecka som helst och Charlotte Björnemalm ser fram emot att sprida produkterna framöver.
– Det här ska bli superkul. Jag får hem de första produkterna nu i veckan så det är väldigt spännande tider just nu.

Tvättmedlet fungerar så att det är skonsamt mot alla material och plagg och är aktivt redan från nollgradig temperatur. Odör försvinner och plaggen håller längre. Björnemalm har också sett till att produktionen sker i Sverige för att vara mer skonsam mot miljön.
– Jag hade tjänat pengar på att ha fabriken någon annanstans. Men det är viktigt för mig att vara nära produkterna.

Vad är målet framöver med den här nylanseringen?
– Vetskapen. Det här är produkter som inte förstör fibrerna i textilen. Det är hållbart och det är vad jag vill att vi tänker på. Det här är en produkt som ligger i tiden och det är viktigt att få ut det budskapet. Produkter ska vi vara rädda om, det ska inte vara slit och släng. Skor och kläder ska man byta ut när de tappar sin funktion, inte när de börjar lukta illa.