Svensk Handel Stil väljer in Houdinichef

Branschkansliet Svensk Handel Stil har valt in tre nya medlemmar till sin styrelse, där två av dem till vardags arbetar med sport och outdoor. Den ena är Jesper Danielsson, produktchef på Houdini, som jobbat på företaget i åtta år.

Grattis, får man väl säga! Hur känns det här?

– Det känns jättekul! Jag tycker att det är ett roligt tillfälle att kunna jobba bredare med det vi jobbar internt, i en annan kontext och med andra samarbetspartners. Det känns superkul och inspirerande. 

LÄS ÄVEN: Andreas Koschnike från J. Lindeberg väljs in i styrelsen för Svensk Handel Stil

Varför tror du själv att just du har fått platsen?

– Vi på Houdini representerar en stark del av det som jag ser som framtiden inom textilindustrin. Som bolag så försöker vi jobba tillsammans med lösningen på textilindustrin och framtiden, och det gör vi genom samverkan i stort. Jag tror att vårt holistiska tankesätt för att skapa den framtida textilsektorn gör att vi behöver jobba med industriell symbios. 

Jag gissar att du delvis har blivit invald med utgångspunkt från Houdinis gedigna hållbarhetsarbete. Vad hoppas du kunna uträtta i styrelsen på Svensk Handel Stil?

– Alla de här frågorna finns djupt rotade inom mig. Att tänka systemmässigt och holistiskt. Oavsett vilken fråga vi jobbar med är hållbarhet grunden i allt, tillsammans med tanken att skapa regenerativt. Vi måste jobba i ekosystem med varandra, och jag tror att alla som sitter i det här sammanhanget kan se det som jag gör: Alla är möjliga partners i en industriell symbios men också bortom det. Vi vill flytta mindset kring hur våra användare interagerar med kläder i stort. 

Hur tror du att det påverkar att få in fler representanter som jobbar med sport och outdoor i styrelsen?

– Jag tycker att det är en otroligt relevant del av helheten. Framförallt stildelen har förändrats, det som definieras som fashion eller outdoor går samman mycket. Det har aldrig varit så gränsöverskridande som nu. Det är något vi kan lära oss mycket av: Slutanvändaren vill ha saker för sin aktivitet eller liv, vi ska skapa produkter till en helhet.