Varuhusinvigning i Skara med mässa och 12 000 besökare

Astro Sweden inledde sin bana som butik för amatörastronomer – men sedan april driver de ett fullskaligt varuhus med sortiment som innehåller utrustning för alltifrån klättring, vandring, fiske och vetenskap.

Sedan i våras finns en ny aktör i branschen som tar upp konkurrensen om den svenska outdoormarknaden. Astro Sweden öppnade den 15 april sitt splitternya varuhus utanför Skara och huserar numera på 4 000 kvadratmeter butiksyta plus 2 500 kvadratmeter övriga utrymmen. 

– Vi vill kunna visa upp fler produkter, men också skapa en mötesplats för experter, kunder, ambassadörer, leverantörer och utövare. Det ska bli mer som ett upplevelsecenter och en mötesplats än en butik, säger Andreas Esbjörnsson, vd på Astro Sweden. 

Astro Sweden omsätter drygt 200 miljoner kronor och teamet är sålunda inga nybörjare. Företaget startades redan 2007, då med fokus på optik och amatörastronomi. Men allteftersom de expanderade och förvärvade olika bolag, så lyckades de också knyta till sig personal med allt djupare specialistkunskaper. Så sent som 2018 tog de in jakt och skytte i sortimentet och därefter var steget inte långt till att skaffa sig ett gediget outdoorsortiment. I dag har man stora avdelningar för alltifrån jakt och fiske till klättring – och så diverse naturvetenskapliga intressen förstås. 

Andreas Esbjörnsson, vd på Astro Sweden. Foto: Jenny Barck/Astro Sweden
Här får besökarna testa på guldvaskning: ”Outdoor är så mycket mer än bara kängor och kläder”, säger Andreas Esbjörnsson. Foto: Jenny Barck/Astro Sweden

– Nu satsar vi på den mer allmänintresserade outdoormänniskan som kanske inte har hittat till våra riktiga nördområden tidigare, men som kommer hit för att få bra utrustning och bra support. Och när de hittar något nytt i butiken, då vill vi vara med och inspirera. Det är så himla kul att se folk med naturintresse gå förbi vår naturvetenskapsavdelning, och fastna i ett teleskop eller ett mikroskop… 

Den 15–16 april invigdes varuhuset med en ordentlig mässa. 80 utställare som verkar inom alla deras segment var på plats: Bland varumärkena syntes alltifrån friluftsjättar som Lundhags och Woolpower till Abu Garcia (fiske) och Shimano (cykel). Gästerna fick bland annat prova på guldvaskning, klättring och träffa äventyraren Annelie Pompe, som också är ambassadör för Bergans of Norway. Det blev ett lyckat arrangemang, framförallt med tanke på att de kunde räkna hem över 12 000 besökare på två dagar. 

– Det var häftigt! Vi hade inte vågat hoppas på det. Vi har haft mässor tidigare, men då mer butiksmässor med max hälften så många utställare. När vi hade 2 000–3 000 besökare, då tyckte vi att det var bra. 

Besökare i alla storlekar fick se världen i lite större skala på Astro Swedens vetenskapsavdelning. Foto: Jenny Barck/Astro Sweden
Även en skyttesimulator gick att prova på under helgen. Foto: Jenny Barck/Astro Sweden

Och den här typen av arrangemang är något de planerar att fortsätta med. Nästan varje vecka räknar de med att arrangera något slags event inom deras expertisområden. Lokalen rymmer bland annat en 8,5 meter hög klättervägg, en inskjutningstunnel och skjutsimulator och en vattentank där fiskare kan testa drag, så det finns många möjligheter. De har också en föreläsningssal vilket gör att de kan arrangera egna utbildningar – och dessutom bjuda in företagsgrupper som vill varva konferensen med att testa några av de aktiviteter som finns i varuhuset. 

– E20 går precis utanför, så vi har ett väldigt bra läge. Vi hör att det här redan har blivit lite av en destination och inte bara ett stopp på resan. Vi ska sätta in laddstolpar också. Vi tror på att ladda vårt erbjudande med aktiviteter, ska kunden ta sig någonstans så måste man ladda upplevelsen med värde man inte kan få på nätet, säger Andreas Esbjörnsson. 

Totalt jobbar de i tre säljkanaler, där butiksförsäljningen är en av dem. En annan är e-handeln där kunderna kan köpa alltifrån stormkök till ett alldeles eget miniobservatorium att ställa på tomten (Mellan 2 och 3 meter breda, frakt beräknas separat!). För det tredje så agerar de själva distributörer för ett 60-tal varumärken inom optik, jakt, skytte och science som de distribuerar inom både Sverige och resten av Europa. 

– Det är en styrka att kunna jobba i tre olika kanaler, jag tror att det ger en väldig legitimitet. Vi har hundra procent koll på de varumärken som vi jobbar med, för vår personal är experter själva. Vi går aldrig in i ett nytt område om vi inte redan har experter på plats. 

Klassisk basutrustning för friluftsliv har fått en ännu viktigare plats i sortimentet när de väljer att satsa mer på friluftsintresserade. Foto: Jenny Barck/Astro Sweden
”Det är så himla kul att se folk med naturintresse gå förbi vår naturvetenskapsavdelning, och fastna i ett teleskop eller ett mikroskop”, säger Andreas Esbjörnsson. Foto: Jenny Barck/Astro Sweden

Relaterat företag i Sportregistret

  • Shimano Nordic AB

    Shimano Nordic AB är ett grossistföretag för delar och tillbehör för cykel och fiske, med flera starka agenturer. Leverans till Sverige, Island, Finland, Norge och Danmark året runt från centrallager i Holland.

  • Brav Sweden AB

    Brav is a major player in the sport and outdoor industry, and manages some of the most influential brands in the marketplace. Brav owns and manages the Swix, Toko, Lundhags, Ulvang, Helsport and Hard Rocx brands. The mission of Brav is to improve our customers’ quality of life. Acting responsibly, we will do this by connecting and developing the best talents in the sport and outdoor industry – and support them to develop and produce the most innovative products and services. More information www.brav.com