Oroande cykelbutikstrenden: Stor ökning av konkurser

Är det notan av covid-19 som vi nu ser? Efter flera extremt fina år har 2022 varit tuff för cykelbranschen, som har sett en dramatisk ökning i antalet konkurser jämfört med de senaste fem åren.

Efter år av framgång kan vi nu möjligtvis se ett trendbrott bland cykelbutikerna. 2022 var det nämligen många inom cykelhandeln som gick i konkurs. Detta enligt statistik från den statliga myndigheten Tillväxtanalys, som Sportfack tagit del av.

Enligt Tillväxtanalys var det nämligen 13 ”specialiserade butiker med cyklar” som gick under 2022. Detta kan sättas i jämförelse med 2021, då endast fyra cykelbutiker gick i konkurs. Faktum är att de 14 butikerna som gick omkull under 2022 är fler än den sammanlagda siffran från 2019 till 2021.

Det är inte helt enkelt att få en förståelse till varför detta skett. Men talar man med David Olsson, vd för Bike Nation, kan den höga siffran vara ett resultat av pandemin och förseningarna covid-19 innebar för butikernas leveranser.

– Antalet konkurser tror jag är en efterdyning av pandemin och dess leveranser. Under pandemiåren var det extra stort intresse för cykling och att vara ute och träna generellt. I början av pandemin fanns det tillräckligt med varor, men sedan så var det svårare att få hem produkter i rätt tid, säger Olsson och fortsätter:

– Butikerna beställde stora förordrar med leverantörernas ord som sa att man inte visste när eller om produkterna skulle komma. Butikerna köpte in mer offensivt och hade inte samma struktur i sina inköp som historiskt. Detta har gjort att man har mer produkter på lager och som följd sämre likviditet.

Olsson berättar också att butikerna inom Bike Nation varit skonade under den tuffa perioden. Siffrorna var under 2022 inte lika fina som 2021, men å andra sidan var det året bättre än de flesta. David Olsson säger dock att det finns flera utmaningar inför 2023.

– Utmaningarna är många, men jag tror att med stora lager ute i butikerna och hos webbhandlarna så är risken för prisdumpning ganska stor i vår. Detta gör i så fall att butikerna tjänar mindre och att det blir tuffare att överleva. Sen har vi stora ökningar i drift som hyres­regleringar, el och så vidare.

Hur tror du att den här konkurstrenden kommer se ut framöver. Är det fler ­konkurser att vänta?

– Jag tror att man får rida ut våren 2023 med vad det innebär. Det är också viktigare än någonsin att se över sin årsplan för kommande år. Dessvärre så är det nog så att det kommer några fler ­konkurser innan det har stabiliserats igen.

Finns det för många cykelbutiker? Är konkurrensen så hård att vissa inte ­överlever?

– Det är möjligt att det finns för många cykelhandlare, men färre än tidigare med flertalet konkurser 2022! 

– Det som händer i branschen, speciellt när det kommer till förmånscykel, är att många fler aktörer vill ha en del av kakan. Helt plötsligt vill andra branscher ta del av cykelmarknaden och det leder ju oftast till att det pressas priser.

Pär Jansson är försäljningschef hos Cycleurope. Han tror också att överfulla lager, sena leveranser och en avvaktande marknad är några av orsakerna till konkurstrenden vi nu ser. Men han vill inte ge något tydligt besked angående hans egen bild av vad som väntar 2023.

– Det är svårt att svara på och beror mycket på butikernas varulager och balans i sortiment, samt tillgång på efterfrågade produkter. Vi får hoppas på en tidig vår med fint cykelväder och en fortsatt ökad efterfrågan.

Med varumärken som Crescent, Monark, Bianchi och Sjösala inom koncernen har Cycleurope förstås god insyn i de sena leveranser som nu drabbat många av Sveriges cykelhandlare. Jansson medger att det varit problematiskt under 2022, men att man nu hoppas kunna leverera vad som efterfrågas.

– Leveranssituationen har varit ett elände men vi har ändå lyckats balansera detta med prioriteringar i sortimentet vilket har gjort att vi faktiskt har kunnat öka vår produktion under förra året.

Finns det något ur ert perspektiv som butiker skulle kunna göra för att få ­affärerna att rulla på bättre? 

– Mitt bästa tips är att se över sitt sortiment, prioritera och fokusera. Elcykeln får en ännu viktigare plats i sortimentet som ett ekonomiskt sätt att ta sig till jobbet och för att lösa vardagspusslet. Det blir viktigt att fortsatt vara aktiv i marknaden och kommunicera detta till konsumenten.