Danska träningstights ska ge perfekt passform

Danska Eyda har etablerat sig i hemlandet och på den norska marknaden. Efter ett par år av en mer lågmäld tillvaro i Sverige så hoppas man nu att allt fler kunder ska upptäcka varumärket, som satsar allt på den perfekta passformen.

Träningstights med den perfekta passformen kan göra kvinnor mer aktiva. Det är visionen hos det danska varumärket Eyda som grundades av bikinifitnessatleten Mette Lyngholm 2018. Med en stabil närvaro i både Danmark och Norge så väljer de nu att ta ytterligare ett steg ut i Norden, med en satsning på den svenska marknaden. 

– Vi har befunnit oss på den svenska marknaden ett par år, men det har varit väldigt lågmält. Just nu anstränger vi oss för att göra fler svenska kvinnor medvetna om våra produkter, berättar marknadschefen Thomas Barker över videolänk. 

Eyda har tidigare uppmärksammats i dansk media när Mette Lyngholm och hennes medgrundare Casper Keld Jeppesen framträdde i tv-programmet ”Løvens Hule”, den danska versionen av ”Draknästet” där entreprenörer söker efter investerare till sina företagsidéer. De gick därifrån med 600 000 danska kronor, och två investerare som föll för deras idé om att göra träningskläder med exceptionell passform. 

– Eyda bygger på uppfattningen om att fitness och träningskläder måste samverka med kvinnors kroppar, och ska inte vara ett störande moment medan du tränar. Är du obekväm så är du inte på ditt bästa humör. 

Kläderna produceras i Kina, något som underlättas av att de har medarbetare som har bott i landet i flera år. Förutom träningstights säljer de också toppar, behåar, tröjor och träningsjackor, även om tightsen är deras huvudprodukt. För att kunna leverera just den perfekta passformen har de utvecklat en guide där konsumenten får välja kroppsform, storlek och vilka problem de vanligtvis har med tights. Ut kommer tre olika modeller som Eyda tror passar bäst. 

– Den här guiden grundar sig på all den branschkunskap vi redan har. Mette Lyngholm har otroligt mycket erfarenhet efter att ha varit bikinifitnessatlet i många år, och vi testar produkterna på många olika typer av kroppar. Dessutom har våra kunder gjort över 100 000 köp och baserat på deras feedback har vi utvärderat passformen. När vi utvecklar en ny modell, så gör vi det baserat på olika sorters kvinnor, säger Thomas Barker. 

Sedan mars månad har blivande kunder i Sverige kunnat se reklam för varumärket i sociala medier. Distributionen sker enbart online genom egna kanaler, vilket är en av företagets nyckelstrategier för att hålla priserna lägre. Men med hundra procent onlinedistribution så kommer större utmaningar för företagets vision att sälja produkter med god passform. 

– Men vi tror att vi med våra guider ska kunna utbilda kunderna och hjälpa dem att göra rätt val. Vi har riktigt bra kundservice som kan stötta dem på vägen, och dessutom erbjuder vi alla svenska kvinnor att prova produkterna i 30 dagar. De kan alltså gå till gymmet och sticka ut och springa, och tycker de inte att de passar perfekt så kan de skicka tillbaka produkten. Då får de en ny produkt av oss.