Under 2022 gjorde Patagonia en rekonstruktion som innebar att all vinst bolaget gör ska gå till naturen. Och med tanke på företagets storlek är summorna på bistånds-nivå. Därför utses man nu till "Årets miljömärke".
2023 fyller Patagonia 50 år. Sedan start har det amerikanska bolaget kämpat för naturen samtidigt som man vuxit och de senaste åren har man sett deras logotyp både i naturen och i styrelserum. Deras senaste värdering uppgick till 3 miljarder dollar och mycket tyder på att deras framgångsvåg fortsätter framöver.
Men vinsten kommer inte hamna i grundarnas eller chefernas fickor. I stället kommer all vinst att gå till företagets nya ägare: naturen.
Under hösten 2022 meddelade nämligen företaget att de genomfört en rekonstruktion som innebär att företaget kontrolleras av två privata aktörer. Den ena är en fond som äger Patagonias alla aktier. Den andra är en icke vinstdrivande fond, Holdfast Collective, som äger alla icke röstberrättigade fonder. De har som mål att se över företagets miljöarbete som nu expanderar rejält. Den vinst som inte återinvesteras i företaget ska nämligen gå till fonden för att ”skydda naturen och mångfalden, hjälpa miljöföreningar och kämpa mot miljökrisen”. Företaget planerar att skänka ungefär 100 miljoner dollar per år, drygt 1 miljard kronor.
”Det var ett år vi hade fullt upp med vårt miljöarbete, det kan man lugnt säga! Den största nyheten utan tvekan var att vår grundare, Yvon Chouinard, gjorde planeten till vår ägare. En annan höjdpunkt ur ett miljöperspektiv var att vi kunde introducera en kollektion med det första PFC-fria Gore-Tex-membranet”, skriver varumärket i ett mejl till Sportfack.
Vad betyder det för er att den svenska sportbranschen uppskattar vad ni gör för miljön?
”Sverige är hemma för många varumärken med ett ansvarsfullt tänk och med goda initiativ, men vi måste alla göra mer för att förstå sammanhanget av vårt syfte och värde i industrin när det kommer till att rädda planeten. För det gör vi tillsammans”.
Men bara för att man numer ägs av naturen väljer Patagonia inte att luta sig tillbaka och ta det lugnt, då vinsten inte hamnar i deras egna fickor. Och segern i Gear of the Year anser de visserligen är ett viktigt bevis på att man gör rätt, men i det stora hela är de långt ifrån klara.
”Sedan Patagonias start har miljömedvetenheten varit en nyckel i företagsamheten. Vi jobbar med att rädda vår egen planet. Att uppmärksammas genom Gear of the Year är självklart viktigt, men vi har en hel del jobb kvar att göra. Patagonia kommer fortsätta att stötta gräsrotsföreningar som hjälper miljön över hela Europa och världen. Vi kommer att använda vår röst för att kämpa oss igenom miljökrisen.”
Hur ska ni ta detta vidare framöver?
”2022 känns redan som en lång tid sedan. Det har varit en extremt hektisk start på året då Patagonia fyller 50 år. Framöver lanserar vi vår första butik i Skandinavien och nu frågar vi oss ”what’s next?” när vi blickar mot de kommande 50 åren av företagsamhet med målet att stötta vårt eget befinnande”.
TIDIGARE VINNARE | |
2021 | Woolpower |
2020 | Primaloft |
2019 | Icebug |
2018 | Organoclick |
2017 | We are spin dye |
2016 | Patagonia |
2015 | Fjällräven |
2014 | Haglöfs |
2013 | Klättermusen |
2012 | Houdini |
2010 | Sole Tech |
2009 | Smith |
Relaterat företag i Sportregistret
- W.L. Gore & Associates Scandinavia AB
Gore Scandinavia AB är ett helägt dotterbolag till Gore Inc. Vi ansvarar för försäljning, marknadsföring och utbildning av GORE-TEX Brand som inkluderar: GORE-TEX Products och GORE-TEX Infinium Products.