Vildland lanserar ny e-handel – ”Stor del är marknadsföring”

Boråsbutiken Vildland har lanserat sin helt nya e-handel. Och nu säger de att det är på riktigt.

Martin Andersén arbetade med grafisk design innan han tillsammans med en kompis skapade Vildland i Borås. Från en bransch till en annan kastade de sig in i det hela genom att köpa en butik och lägga ner den. Därefter byggde de upp sin egna butik, döpt till Vildland.
Mycket har hänt sedan starten för 5,5 år sedan. Andersén själv säger att han snart ska gå ner till att ”bara jobba heltid”.
Det händer en hel del i deras fysiska yta och vi lär ha anledning att återkomma om det framöver. Men vad som nu också sker är att de har en helt ny digital e-handel.
– Den är på riktigt nu och har varit uppe i ungefär 1,5 månader, säger medgrundaren.

Viskan står för det tekniska på plattformen samtidigt som butiken själva skapat designat det kunden möts utav. En hel del av bilderna på produkterna tar de själva och ett unikt uttryck är viktigt för dem.
– Vi jobbar mer och mer med det. Men det är tidskrävande och för att lyckas med det här har vi rekryterat den bästa på e-handel.

Han som är bäst på e-handel råkar, turligt nog, vara Martin Anderséns bror, Tomas.
– Han har jobbat med det här i hela sitt liv. Han är ett monster på de här grejerna och gör otroligt myckete för oss. Han säger att det i vanliga fall är 20 personer som gör det han gör.

Vad är målet med e-handeln?
– Försäljning självklart. Men nästan lika stor del är marknadsföring för oss. Vi märker redan nu att kunder kollar på hemsidan och sen kommer in i butiken. Det sker flera gånger per dag. Så det är klart det är ett skyltfönster.
– Och det är lättare för oss att rättfärdiga alla kväller och helger vi lägger ner när vi också ser trafiken på sajten som redan nu är väldigt bra, avslutar Andersén.