Macade Golf går in i en ny era

Sedan 2019 har svenska Macade Golf inte bara tagit stora marknadsandelar i Sverige. Med internationell framgång, sponsring av storstjärnor och en tydlig närvaro digitalt finns mycket som pekar på att resan bara börjat.

Om du inte hört talas om Macade Golf lär du få anledning till att göra det inom en snar framtid. Det svenska varumärket har nämligen sedan starten 2019 snabbt etablerat sig som en av de stora varumärkena när det kommer till kläder. Affärsidén låter nästan löjligt simpel, men det är väl kanske det som gör den så bra: att deisgna golfkläder som ser bra ut och sälja dem direkt till konsument. Peder Gulliksson är e-commerce manager på bolaget och har varit med sedan våren 2020.
– Det vi såg var att golfmodet har sett likadant ut under en längre tid. Erik Valentin Villadiego som grundade Macade Golf såg en möjlighet att uppdatera golfmodet. Så han skapade en hybrid mellan active wear och golfmode. Han förändrade något som sett likadant ut under en längre tid.
– Han startade något nytt och tog in influenser från bland annat streetmodet för att skapa produkter för golf.

Simpelt, eller hur? Men man ska ha i åtanke att vågen av start-ups inom golfmode som vi ser idag inte alls var lika utbredd för fyra år sedan. 2019 var det här något som inte alls var lika stort och tydligt nog att kalla trend. Det nyskapande golfmodet mottogs också extremt väl. På bara några år har man skapat ett varumärke som är på god väg att bli ett av de största och mest trygga inom golfen. Peder Gulliksson berättar att många av de som köpt kläderna även bär dem utanför banan. En välkommen bonus för Macade Golf.
– Ja, vi gör kläder för golfbanan men det är givetvis väldigt smickrande att de bärs utanför banan. Plaggen skapas för golfbanan men vi följer trender och tar inspiration av det som är modernt för tillfället. Plaggen är för golfbanan, skapade i tekniska material, men de ser fortfarande så bra ut att många bär dem utanför golfbanan, så det känns extremt kul.

Varumärket har sitt huvudkontor på Sveavägen och till fikat, lunchen och när helst det passar kan man höra diskussioner om golf. Gulliksson kallar både sig själv och sina kollegor för ”golfnördar”. Detta är givetvis en fördel när man arbetar med golfprodukter. En annan fördel är att grundaren, Erik Valentin Villadiego, ständigt arbetar med produktutveckling och framtagandet av nya produkter.

– Ja, vi har ett designrum här som är helt fyllt med samples. Det kanske är 10-15 procent av alla samples och idéer vi har som når hela vägen ut till kunderna. Vi plockar fram många grejer för att se hur de ska fungera ute på banan, vad vi tror på och inte. Vi är extremt noga med vår kvalitet och försöker hela tiden ha koll på vad vi tror att våra kunder kommer att gilla.

Peder Gulliksson, e-commerce manager

Vart produceras era produkter?
– Det beror lite på vilket material som används. Men mestadels produceras våra kläder i Sydostasien. Men produkter i bomull görs i Turkiet och Portugal. Men allt designas här, som sagt.
– Det är väldigt kul att kunna sätta sin prägel på en sport som vi alla brinner för.

Vem är er typiska kund?
– Vi riktar oss åt en ny generation av golfare. Mer mot de som har en annan syn på spelet än de mer strikta och traditionella golfarna. Ungefär 40 procent av vår försäljning är damkläder, vilket vi är väldigt stolta över.
– Vi försöker verkligen slå ett slag för dammodet på golfbanan som enligt oss är ganska så eftersatt. Det finns mycket som man kan göra bättre där. Dessutom är det kul att designa damkläder, det finns fler möjligheter. För herrar är det mestadels byxor, pikétröjor och lager att ha ovanpå det. På damsidan finns betydligt större möjligheter att hitta på roliga saker, säger Gulliksson.

Online är sättet de arbetar på och detta via Shopify+, den populära plattformen. Macade Golf har i dagsläget knappt någon fysisk närvaro alls. De finns i Golf Sky i Kungens Kurva men i övrigt är det via världsvida webben som försäljningen sker. Detta har gjort att kundunderlaget ökat från ett begränsat område i Sverige till hela världen. Det syns också i siffrorna. Enligt Peder Gulliksson sker nästan 50 procent av varumärkets försäljning i USA, världens största golfland. Detta har gjort att varumärket utvecklats och förändrats för att förenkla försäljningen i den marknaden.
– Det är där vi säljer mest och fram till för några veckor sedan har vi skött allt från Stockholm. Men nu har vi öppnat vårt eget lager i Baltimore. Det har bara rullat i några veckor så det är lite tidigt att utvärdera hur det fungerar men än så länge är vi mycket positiva.
– Frakten är en av de största kostnaderna för oss. Och leveranstiderna kan vi nu korta ner ytterligare, även om de redan innan var bra. Vi kommer närmare kunderna och förenklar returprocessen. Och visst, det kan i framtiden finnas problem med att ha lager på två olika ställen men det ger oss också möjligheten att ha olika portföljer beroende på vilken marknad vi försöker nå.

Med framgångarna på andra sidan Atlanten och med ett nytt lager i Maryland är det inte så svårt att lista ut vart fokus ligger framöver. USA är ett golfgalet land som också har en betydligt längre säsong än de flesta länderna i Europa.

Om man ska leta efter tecken på att Macade Golf verkligen etablerat sig och blivit ett varumärke att räkna med kan man slå på tv-apparaten från torsdag till söndag. På världstourerna har man nämligen klätt spelare i Macade-kläder. Deras stora sponsor-genomslag (om vi tillåter oss använda detta begrepp som kanske inte riktigt finns än) kom när Garrick Higgo vann tunga titlar på kort tid.
– Vi som golftokar kollar mycket golf på kontoret och på hemmafronten. Vi har arbetat med en agentur som har koll på unga spelare på college och mindre tourer. De ger oss rapporter om resultat och intressanta spelare att sponsra. De tyckte att Garrick Higgo var en sådan. Så vi signade med honom och två veckor efter hade han vunnit på DP World Tour, säger Gulliksson.
– Han fortsatte spela bra, blev inbjuden till PGA Tour och vann direkt där också.

En ganska så lyckad sponsringsdeal, med andra ord. Efter framgången med Higgo och efter att varumärket fortsatt att etablera sig och växa har nu också spelare själva börjat höra av sig och frågat om hjälp. Från och med den här säsongen bär även Alex Norén deras kläder vilket givetvis är en fjäder i hatten och ett tecken på hur långt man kommit.
– Vi fick nys om att han var på jakt efter en ny sponsor och vi ville absolut vara med och hjälpa. Det kändes som ett jättebra steg i rätt riktning med en etablerad svensk spelare på PGA Tour.

– Dessutom är han så känd för oss svenskar. Det är verkligen kul att en spelare av den digniteten vill bära våra kläder. Han är också känd för att vara en hårt arbetande ”grinder”. Han är först på träningsanläggningen och sist att lämna. Det är en inställning vi inte har något emot att förknippas med, säger Gulliksson.