Intresset för damfotbollen ökar

Årets VM har haft en stor ökning i antalet tittare i jämförelse med förra årets europamästerskap, meddelar Tele2.

Det var inte så långt ifrån att de svenska damstjärnorna tog sig hela vägen till final i årets upplaga av fotbolls-VM. I semifinalen lyckades Sverige inte besegra Spanien men överlag lär vi se tillbaka på årets mästerskap med mungipor pekande uppåt.

Och tydligen är vi fler än vanligt som tittat på mästerskapet.
Enligt Tele2:s egna siffror har tittandet ökat med 13 procent sedan fotbolls-EM ifjol. Detta är förstås en rejäl ökning, och den blir än mer imponerande när man har i åtanke att årets mästerskap spelas på minst sagt suboptimala tider.
– Vi ser högre andel tittare och längre tittartid i genomsnitt i år jämfört med när damlandslaget spelade EM förra året. Då ska man ha i åtanke att fjolårets matcher i England spelades under mer gynnsamma tider på dygnet än årets matcher i Australien och Nya Zeeland. Det är en positiv trend för damfotbollen, säger Niclas Rosendahl, chef för TV & Play på Tele2.

För varje match som damlandslaget spelat har intresset också ökat, vilket förstås är naturligt med tanke på att matcherna i en turnering blir ”viktigare”. Men trots det ökade intresset finns fortfarande ett gap upp till tittarsiffrorna för herrarnas matcher. Tele2 berättar att det genomsnittliga tittandet på Herr-VM var 18,61 timmar per abonnemang. För damerna har det hittills varit 12,63 timmar. En siffra som lär öka under helgens brons- och finalmatch.

En av anledningarna till den ökade tittarsiffran kan också vara att ett VM generellt har större intresse än ett EM, förklarar Tele2.