Re-Adventure: ”Vi har fått lära oss under resans gång”

Av alla tillfällen att starta butik så kan mitt under en pandemi vara en av de sämsta. Men Kicki Olivensjö och hennes kollega Jenny Kask hade ett koncept som de trodde stenhårt på. Nu har deras second hand-butik för friluftskläder, Re-Adventure, utnämnts till Årets Butik i Gear of the Year 2022.

I Västermalmsgallerian på Kungsholmen i Stockholm ligger en butik som är ensam i sitt slag i stan. Re-Adventure öppnade för lite drygt två år sedan, och har äntrat marknaden med ett tydligt mål: Att ge fler friluftskläder ett cirkulärt liv. 

Grattis! Ni har vunnit!
– Tjoho! Vad roligt! Fantastiskt, jublar de båda grundarna Jenny Kask och Kicki Olivensjö tillsammans.  

Varför grundade ni den här butiken?
– Man vill ju jobba med någonting som betyder något och som känns meningsfullt. Vi har båda jobbat i mode- och sportbranschen tidigare, Kicki var tidigare på Peak Performance och jag (Jenny) har bland annat jobbat som konsult för Houdini. 

Det måste vara en stor skillnad att gå från att trycka ut produkter till att… 
– … förvalta det som redan finns? Ja, och det har ju också känts så bra i hjärtat. I slutändan är det något man tidigare har mått dåligt över, i en bransch där vi samtidigt har känt att vi måste hjälpas åt för att hitta olika vägar till att kunna bidra till cirkulär ekonomi, säger Jenny Kask. 

Gallerian har visat sig vara en viktig faktor när de etablerade butiken, om inte annat för att deras omsättning tidigt kunde stabilisera sig.  
– Men även hyresvärden AMF har spelat stor roll då de vill ligga i framkant när det gäller hållbarhet och har stöttat oss mycket. De har varit fantastiska, de tror på oss, säger Kicki Olivensjö. 

Till butiken tar de endast emot hela och rena plagg från högkvalitativa premiumvarumärken. De tackar nej till produkter från de stora kedjornas egna sortiment. 
– Det här är något som vi känner är ett hål på marknaden, och det är kul att fler människor får chansen att prova på de bästa varumärkena. Ett nytt skidställ kan lätt kosta 12 000–15 000. Här kan du få det för hälften. 

Konkurrensen är liten och hittills har lågkonjunkturen gynnat second hand-marknaden. De få friluftsbutiker som finns i det direkta närområdet skickar sina kunder till Re-Adventure, och de har samarbeten med vissa varumärken som skickar exempelvis säljkollektioner till butiken. Dessutom anordnar de event där de bjuder in gästföreläsare, exempelvis Houdinis vd Eva Karlsson. 

TIDIGARE VINNARE
2021Vindpinad
2020Alewalds
2019Åre Skidsport

Har er vision för butiken överlevt? Blev det som ni tänkt er?
– Vi har fått lära oss under resans gång, men vi har kanske hoppat på fler grejer än vi trodde att vi skulle göra. Vi har varit med på en outdoormässa, och vi har haft en pop up-butik i Gallerian till exempel. Vår vision är att fler konsumenter ska bli cirkulenter, det är ju vår grej, säger Kicki Olivensjö, som får medhåll av Jenny Kask: 
– Sedan säljer vi nog mycket mer till en bredare kundgrupp än vi trodde, de är inte så unga som vi väntade oss. Snarare allt mellan 20 och 65. Många kunder kommer in hit varje vecka, och det känns väldigt roligt att ha byggt upp ett community här.  

Spontant börjar de prata om fram­tiden – möjligheterna är stora. 
– Vi ser möjlighet att öppna fler butiker samt växa på nätet! Vi är på gång med ett rätt stort samarbete, som kan bli bra. Det skulle vi kunna öppna till sommaren – men vi kan inte säga mer än så. Det roliga är att det är vi som blir kontaktade.