En plats för ­trivsamma affärer – så blir Ispo 2022!

Efter flera års avbrott på grund av pandemin är det nu dags för Ispo Munich att återigen sammanföra hela sportindustrin. På ett nytt datum blir det verkligen en nystart för mässan och dess deltagare. Dessutom ­kommer man enkelt kunna göra affärer. Men precis som i somras finns det ett lika stort värde i det sociala.…

Äntligen är det dags. Efter covid-19 har man i München nu äntligen börjat bygga för en Ispo-mässa under vintertid igen.

Det är i slutet av november som världens alla varumärken ska bege sig till de stora lokalerna i Bayern och för Martin Kössler, som är ansvarig för Ispo i Sverige, är det med glädje han ser fram emot att bege sig söderut.

– Ja, det gör jag. Jag tycker det här är en bransch som det på många sätt är ett privilegium att verka inom. Det finns något nästan unikt att alla vi som är i München delar ett gemensamt intresse. Det är lätt att få vänner och nya kontakter. Det finns mycket passion vilket gör det hela extra kul. Det finns representanter från över 100 länder. Det här förenar vilket jag verkligen tycker om.

Inga små ord. Inte heller på något sätt orimliga ord. Ispo Munich 2022 är nämligen tillbaka efter att man under pandemin tvingats hålla portarna stängda för att minska smittspridningen över världen. 

Nu är man tillbaka på ett nytt datum för att ligga bättre i tiden för orderläggning, främst för skor och konfektion. Ledtiderna av dessa produkter har blivit längre vilket gjorde att man när Ispo tidigare pågick under januari redan hade lagt sina beställningar. Mässan blev därmed en social tillställning snarare än en plats för affärer. Då blev det för dyrt för många varumärken att ta sig dit. Men den nya placeringen i kalendern kommer också med nackdelar. Hårdvara inom vintersport har en helt annan ordercykel vilket gör att man så här års fortfarande inte har produkter att visa upp.

– Visst, det finns några få som kommer vara på plats men detta är helt klart ett brytår, säger Kössler. 

– De kommer inte hinna ställa om sin R&D och supply chain vilket gör att det ännu inte finns några skidor eller bindningar att visa upp. Det här är förstås ganska oroande. Man har kallat vintersporten en hörnsten för Ispo. Så det blir spännande att se hur mässan nu uppfattas.

För konfektion och skor är detta trots allt bättre. Men orosmolnen är fortsatt stora och hotfulla för hela branschen, så hur många ordrar som läggs är svårt att svara på, förklarar Kössler. Han berättar att många varumärken och butiker redan idag sitter med fulla lager av produkter som är svåra att sälja på grund av världsläget. Därför kan den här mässan, precis som den i somras, bli mycket av en social företeelse.

– Den mässan var verkligen fantastisk. Det var bara outdoorfokus då men det var fantastiskt hjärtligt. Ingen ville gå hem från området utan alla ville stanna och dricka öl. Jag tror att det kommer vara samma känsla även den här gången när många återigen får träffa kunder på riktigt. Det här blir mer än affärer.

Men för den som inte är där för att bara ha trevligt finns det förstås också goda möjligheter till att göra affärer. Även om det i år är färre utställare än tidigare och färre kvadratmeter per varumärke.

– Eftersom mässorna har fått vänta på grund av pandemin var det inte möjligt att använda sig av lika stor yta som tidigare. Tre års mässor ska ske på ett år. Tidigare har man haft en vecka på sig att bygga sin monter och en vecka på sig att riva den. Men i år har man bara tre dagar. Och de vanliga 18 hallarna är nu bara 11. Samtidigt är det en förpackningsmässa och en hantverksmässa. Så man får nu som mest ha 150 kvadratmeter stor ­monter. Men med den korta uppbyggnadstiden är det svårt att hinna med mer.

Hur kommer detta upplevas?

– Jag tror att det kommer kännas som det är väldigt mycket folk eftersom det nu kommer vara så tight. Det här har uppfattats positivt bland många varumärken faktiskt. Inte minst de som är lite mindre. Nu kommer ingen ha större yta än någon annan så det blir lite mer demokratiskt kanske. 

Det är förstås inget man vill kommunicera rakt ut. Men känslan är väl att den minskade ytan för Ispo också har att göra med ett visst bortfall av utställare. De flesta av de absolut största skidvaru­märkena kommer inte att ställa ut. Dessutom minskar antalet deltagare på grund av världsläget i allmänhet.

– Vi hade 110 anmälda varumärken från Skandinavien. Men den sista månaden, och jag skämtar inte nu, har vi haft mer än 30 avbokningar. Det finns många varumärken där ute som tvingats att välja bort att vara med för att man ska nå sin budget, säger Martin Kössler som förklarar att varumärken efter fina år satt höga mål som nu är svåra att nå.

– I Tyskland pratar man om gaspriserna nu, inte om vädret. Att lägga pengar på annat än det nödvändiga är för konsumenter inte lika enkelt idag som för ett år sedan. Dessutom finns det en annan kultur nere på kontinenten. Här i Sverige har vi lättare att använda oss av kreditkort. I många länder är det inte så. 

Nytt för årets mässa är att en helt ny hall kommer att ha skapats. Tidigare har man spritt ut seminarier och liknande i olika hallar vilket varit både bra och dåligt enligt Martin Kössler. Men nu när man har det samlat blir det enklare för besökaren att ta en tur för att se hur delar av framtiden ser ut. 

Här kommer seminarier hållas om Meta-världen, digitala logistiklösningar och mycket mer. Det finns en Sustainability Village och här presenteras vinnarna av flera awards som arrangerats i Ispos namn. Det finns alltså fler anledningar än att göra affärer att ta sig till München. Man kommer att få träffa kontakter för första gången på länge och vara med om en social upplevelse. Man kommer också, förstås, att kunna göra affärer. Dessutom kan man komma att se framtidens storsäljare. Kössler själv har redan nu en känsla över vad som kommer vara lite extra spännande.

– Det finns ett finskt företag som heter Indo. De har skapat en sådan miniscooter men utan hjul. Det var två farsor som började mixtra för att skapa den här till sina barn. De använder den för att göra trick på studsmattan. De startade ett bolag och har första halvåret sålt 300 000 exemplar. Nu ställe de ut sin produkt på mässan med målet att sälja B2B. Det här kan vara en sådan produkt som alla vill ha i butiken nästa sommar. Det är så att man kan känna doften av att de här ­kommer göra pengar.

Vilka andra typer av produkter kommer vi kunna se på mässan?

– Eftersom skiddelen i princip försvunnit finns det mer plats för annat. Så det kommer finnas en hel del outdoor och fitness. Vi kallar det performance. Här hittar vi träningsgrejer och löparskor. Norda heter ett nytt kanadensiskt varumärke som gör löparskor. De besöker oss för första gången och är väldigt ­spännande. 

Flera stora varumärken kommer inte att finnas på plats. Hur påverkar det ­mässan?

– Tar man bort de största träden i skogen kommer mer ljus på de som är där under. Många fler varumärken kommer få mer tid av inköparna, vilket kommer gynna många. Jag tror också att många butiker känner att man måste hitta nya brands till sin butik. Flera olika kryddor. Detta inte minst för att flera stora nu inte vill ha alla som återförsäljare.

Foto: Ispo

Nordiska utställare

LeverantörGenre
Aclima ASOutdoor
Aihki Arctic Outdoor OYOutdoor
Airinum ABISPO Vision
Bookman ABUrban
Bråtens, C\/O Loxy ASSourcing
Dale of Norway ASOutdoor
DEVOLD of Norway GmbH 
Dometic Group ABOutdoor
Drytech AS (Real turmat)Outdoor
eBrands Global OyHealth & Fitness
Elwis LightingOutdoor
EyedentitySnowsports
Finnsvala Oy (Svala of Finland)Outdoor
FootBalance System Ltd.Outdoor
Formal Friday LtdOutdoor
FOV Fabrics ABSuppliers & Manufacturing
Future Eyewear Group Sweden ABSnowsports
Gymstick International oyHealth & Fitness
Hanwag (Fenix outdoor) 
Helly Hansen 
Houdini Sportswear AB 
IAMRUNBOXOutdoor
Icebug GmbH 
Inuheat Group ABOutdoor
Ivanhoe ABOutdoor
Kuomiokoski OyOutdoor
KupilkaOutdoor
LadecFuture Lab Tech
LEDX of Sweden ABOutdoor
Live Out Life Europe ABHealth & Fitness
Loxy ASSourcing
Lumeo Technology ABDigital Solutions
Martin Magnusson & Co AB (Hestra)Outdoor
MIPS ABSnowsports
Non-stop dogwearOutdoor
LeverantörGenre
Nordic KidsWear AB/ Isbjörn of SwedenOutdoor
NorleticHealth & Fitness
Odex 
Oy Plastex AbSnowsports
PinewoodOutdoor
PlaypulseHealth & Fitness
PolygieneOutdoor
Pomarfin OyOutdoor
Puuppolan Suksi Oy (Pusu)Snowsports
Qarma ApSHealth & Fitness
Ravn Cph ApS / FuzawoolWool/Outdoor
RECCOOutdoor
Rudholm & Haak ABOutdoor
Safeback ASSnowsports Apparel & Accessories
Sasta LtdOutdoor
Scandinavian Outdoor GroupOutdoor
SmellWell World Wide Sweden ABOutdoor
Spin18 OyTeam & Social Sports
Sport Design SwedenOutdoor
Sports Group DenmarkSnowsports
Startex OySnowsports
Stolt of Sweden ski group ABSnowsports Hardgoods
Sukkamestarit OyOutdoor
SuperstainableOutdoor
SUPERYELLOW Design OyOutdoor
Tenson ABOutdoor
The Confederation of Danish IndustryDigital Solutions
ThroneSuppliers & Manufacturing
Urban Brands ApSUrban
Viking Footwear GmbHSnowsports
Waboba ABTeam & Social Sports
Wasa Sweden ABOutdoor
We Norwegians ASISPO Vision
Wiitta OySnowsports Hardgoods
WRLDSFuture Lab Tech
Källa: Ispo 

Relaterat företag i Sportregistret

  • Future Eyewear Group

    Future Eyewear Group är grossist av flera egna Svenska varumärken inom sol-, sport-, skid- och läsglasögon med landets mest heltäckande sortiment. Företaget har egen säljkår för att på bästa sätt serva våra kunder över hela landet. Direktleverans sker från eget lager i Kungälv strax norr om Göteborg.

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="27254" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]