Efter tio år som partner till SvFF är det nu klart att samarbetet förlängs med ytterligare åtta år.
Fram till 2030 kommer Svenska Fotbollsförbundet fortsatt vara sponsrade av Adidas. Det nya avtalet innebär att Adidas kommer fortsätta vara exklusiv leverantör av match- och träningskläder till såväl herr-, dam- som ungdomslandslagen. Dessutom lanseras ett gemensamt initiativ att genom streetfotboll få ännu fler barn och ungdomar att spela boll.
Det nuvarande partnerskapet mellan Adidas och SvFF inleddes 2013 och i närtid kommer vi se damerna VM-spela i de tre ränderna och herrarna EM-kvala med Adidas-produkter.
– Det är glädjande att vi kan bygga vidare på ett framgångsrikt samarbete kring våra landslag. adidas och svensk fotboll står för både tradition och nytänkande. I och med vår gemensamma satsning på streetfotboll lägger vi än mer engagemang på att få fler barn och ungdomar i Sverige att börja spela den sport som betyder så mycket för många, säger Håkan Sjöstrand, generalsekreterare på Svenska Fotbollförbundet.
– Fotboll är den största sporten i Sverige, landslagen de tyngsta symbolerna inom fotbollen och Adidas är det mest ikoniska varumärket inom fotboll. Att Sverige ska spela i Adidas känns självklart, och vi är mycket stolta över att kunna presentera en förlängning av samarbetet till 2030. Detta ger oss möjligheten att arbeta långsiktigt tillsammans för att kunna skapa en positiv påverkan på fotbollen i Sverige, både genom att hjälpa de svenska landslagen till nya framgångar General Information och våra gemensamma initiativ på gräsrotsnivå för att få ännu fler barn och ungdomar – inte minst unga tjejer – att spela fotboll, säger My Bäck, marknadsdirektör Adidas Norden.