Butiken som säljer flest brädor i Sverige

Bröderna Rickard och Henrik Bergstedt lyckades med en analog PowerPoint presentera vad de ville göra vid Osthangs liftsystem. Nu säljer de flest brädor i Sverige. I alla fall över disk.

Butiksuccé I Osthang, området vid Ramundberget, finns ett hus bara 15 meter från liftsystemet. Där i finns det sedan ett antal år en butik med samma namn som anläggningen. Det är förstås en butik som säljer prylar men någonstans där blir butiken något helt annat än det man vanligtvis ser vid en skidbacke.

Bröderna Rickard och Henrik Bergstedt ville nämligen skapa något annat.

– När jag flyttade hit för nio år sedan hade vi ett möte med Ramundberget. Med oss hade vi en bunt papper med stor svart text, som en analog powerpoint. Vi presenterade vår plan och vi fick ta över lokalen och öppna butiken, säger Rickard Bergstedt till Sportfack.

– Vi hade en stark uppbackning av anläggningen redan från början och vi ville skapa ytterligare ett berg för Ramundberget att stå på. Vi ville också ge tillbaka till snowboardåkningen som var en så enormt stor del av vår uppväxt.

För att slippa krångel döptes butiken till Osthang precis som området. Inspirationen till utseendet och känslan kom ifrån de skatebutiker bröderna besökte under uppväxten. De ville skapa en plats där man kunde ta en kaffe och spana in coola filmer. På köpet fick de en tydlig identitet som många kunder vill förknippa sig själva med. Merch med butikens egen logotyp säljer som smör och Bergstedt berättar att det på våren kan se nästan sektartat ut i backarna.

– Vi ska inte sticka under stol med att det finns marginaler när det kommer till merch, framför allt om man jämför med att sälja en snowboard. Vi har alltid varit måna om att skapa en tillhörighet. Vi vill vara en exklusiv klubb där alla får vara med.

– Men det kan se lite löjligt ut när alla åker i likadana tröjor. Även fast det förstås är jättesmickrande och fantastiskt kul.

Osthangs stora merchframgång är förstås inte en slump, utan kommer ifrån deras egna hårda arbete. Via Instagram, deras största kontaktyta med kunderna, förklarar de gärna och ofta hur tacksamma de är som tillsammans med kunderna lyckas skapa en helt egen community. Där får man också inte sällan förfrågningar som man gladeligen svarar på. Ofta leder det till att potentiella kunder tar sig till berget. Dels för att själv åka och dels för att besöka den populära butiken.

Rickard Bergstedt, en av grundarna. Foto: Osthang

Att besöka butiken leder också väldigt ofta till ett köp. Rickard Bergstedt berättar att man enligt sina egna studier är tämligen säker på att Osthang är den butik som säljer flest brädor över disk i Sverige.

– Det är svårt att få fram siffror från webbhandlare så vi brukar säga att det är över disk vi är bäst i Sverige. Förra året sålde vi 171 brädor. Det är en siffra vi inte tror någon annan kommer upp i.

Utöver att vara en butik som har sin egen dragningskraft tror sig Rickard Bergstedt veta ytterligare en anledning till sina fina försäljningssiffror.

– Vi ger möjligheten att testa alla vår hårdvara. Det innebär att alla som köper våra produkter har testat sakerna innan. Så när man som kund väl drar kortet vet man att man köpt det man vill ha. Vi behöver aldrig skämmas och det är härligt att kunna erbjuda en ärlig affär

En produkt av testmöjligheten är också att man säljer många ”konstiga” brädor, som Bergstedt själv säger. Udda former skapade för specifika arbetsområden. 

– Testar man dem i rätt sammanhang fattar många varför just de brädorna finns. Det gör att kunder lägger 6–7 000 kronor på en bräda de kanske inte visste att de ville ha. Det tycker vi är väldigt roligt.

Enorm kunskap och en stor gemenskap. Det är två av delarna som gjort att Osthang levererar mer än de ”borde”. En tredje del är att man också är framåtlutade. I slutet av januari anordnas deras första utrustningsmässa då de bjuder in distributörer som i sin tur bjudit in andra butiker. Alla samlas och äter middag. Delar kunskap med varandra och fortsätter tillsammans skapa något som gör att snowboardvärlden växer vidare.

– Jag tror det är viktigt att behålla drivet och ”momentum”. Det finns massa saker vi vill göra och så länge vi kämpar blir vi bättre. Alla våra idéer är inte gold, men vi vågar testa saker. Full fart framåt är det roligaste sättet att jobba på. Vi har mycket energi och lyckas skapa saker vi inte visste att vi skulle klara av. Vi drömmer hela tiden vidare, säger Bergstedt.