Det Årebaserade underställsmärket Eivy fortsätter att öka. I år passerar de 30 miljoner i omsättning och lönsamheten hänger med, om än knappt. Det senaste året har dock inte varit någon picknick, berättar grundaren.
När det gäller innovativa outdoorföretag per capita måste Åre ta priset. De poppar upp som röksvampar i och kring skidorten, till synes helt omöjliga att stampa ner. Lilla Eivy, som började pyra 2009 är inte så små längre. I år passerar de 30 miljoner SEK i omsättning (33,7) och enligt deras egna uppgifter hänger sista raden-vinsten med, även om det är med knapp marginal på rätt sida strecket; 371.000 SEK.
Året 2023 har inte varit en spikrak väg uppåt, snarare som livet på berget – upp och ner. Försäljningen sker både i egen onlinekanal samt via återförsäljare i Sverige, och internationellt.
– Vi tog en rejäl smäll i år vad gäller fraktkostnader samt stora investeringar i B2B-system och integrationer, parat med nyrekryteringar vilket påverkat resultatet rejält. Vi har även adderat ull till vår befintliga kollektion av plagg i återvunna material vilket tagit en del fokus från oss ägare då vi även jobbar med produktutveckling väldigt hands on, berättar grundaren Anna Vister.
Hon startade Eivy utifrån en idé om multifunktionella plagg, efter en snowboardresa till Alperna. De karaktäristiska underställen och mellanlagersplaggen med rekordhög krage har uppenbarligen hittat sin publik och nu vill Åreförtaget ta nästa steg.
– Vi tittar främst på Tyskland, USA och Kanada men även Benelux och Asien är intressant, vi bubblar på dessa marknader med hjälp av våra distributörer som primärt säljer till butiker, vilket hjälper vår traction på vår egen e-handel med lägre kundanskaffningskostnader tack vare varumärkeskännedomen som kommer av att finns i retail på rätt positioner, säger vd Martin Vister.