Han blir Åka Skidors nya chefredaktör

Niclas Sjögren, välkänd skribent och redaktör inom outdoor, äventyr och skidor, tar över som Åka Skidors nya chefredaktör.

Vem är då egentligen Niclas Sjögren? Själv beskriver han sig som en terränggående skribent med världen som arbetsfält. Han har startat och producerat flera destinationsmagasin, samt har regelbundet bidragit med sin initierade journalistik i magasin som Åka Skidor och Utemagasinet. Han har även gjort skid- och vinterbilagor till flera av de större magasinen och dagstidningarna i Sverige. Nu tar han alltså över som ny chefredaktör för Åka Skidor och kommer tillsammans med Art Director Tobias Ivarsson och webbredaktör Anton Furuland utgöra redaktionen.

– Jag ser verkligen fram emot detta spännande och inspirerande uppdrag. Åka Skidor har en närmast unik position och unikt varumärke i Skidsverige. Det kommer vi på redaktionen att förvalta och förhoppningsvis förfina genom att låta papperstidningen fortsätta att vara en ikonisk premiumprodukt. Samtidigt ska vi utveckla den digital strategin och placera den väldigt nära alla communityn, som tar del av och lever med skidkultur och Åka Skidor, säger Niclas Sjögren.

Första numret av Åka kom ut i november 1974 och idag är tidningen inte bara Sveriges utan hela Europas äldsta skidtidning. Tidningen och varumärket har genom åren framgångsrikt utvecklats med nya format, kanaler och mötesplatser, samt ett prisbelönt innehåll.

– Vi är mycket glada över att Niclas Sjögren tackat ja till uppdraget som chefredaktör, säger Estelle Ejdeholm, Publisher på Story House Egmont. För oss är det viktigt att behålla Åka Skidors höga kvalitet samtidigt som vi vill växla upp inom våra kreativa, kommersiella affärer och utveckla våra event. Niclas är en driven journalist som arbetat för Åka Skidor under lång tid och han är välkänd i branschen. Jag är övertygad om att Niclas Sjögren är helt rätt person att både förvalta och utveckla detta starka varumärke.