Djurgårdens nya matchtröja har inspirerats av 70-talet och kampanjas nu av Adidas upphängd på ett citat av blårändernas spelare Rasmus Schüller.
Det var i somras som Djurgårdens centrale mittfältare Rasmus Schüller hyllade hemmapubliken och deras egen prestation på planen som begreppet ”odjur” först togs upp. Finske landslagsmannen sa att spelarna och publiken verkade i en symbios. ”Det känns som att vi, hela arenan, är ett odjur. Laget och publiken lever och andas på något sätt tillsammans. Varje gång man går ut och spelar får man rysningar. Jag tror det är ganska många motståndare som känner det och tycker att det är ganska jobbigt att komma hit”, sa Schüller då.
På grund av detta har Adidas nu lanserat en kampanj i samband med att Djurgården presenterat sitt nya hemmaställ för säsongen 2023. Tunna blåblå ränder och en broderad sköld är inspirerat av Djurgårdens kläder på 70-talet.
– När laget och supportrarna blir en symbios så är vi närmast ostoppbara och det är något vi hoppas få uppleva igen på torsdag när vi står inför ytterligare en tuff utmaning. Att Adidas väljer att hylla våra supportrar och vår magiska stämning i samband med tröjlanseringen känns väldigt kul, säger Daniel Bergström, Media- och Marknadschef på Djurgården Fotboll.
– Att bygga årets tröjkampanj på uttalandet om Odjuret, begreppet som fick ett eget liv bland Djurgårdens supportrar känns häftigt. Vi är oerhört stolta över att kunna presentera tröjan tillsammans med Djurgården, säger Elin Sundell Nilsson, Director, Sports marketing på adidas.
Årets matchtröja säljs i både dam-, herr- och juniorstorlekar och finns tillgänglig i Djurgårdsbutiken i Globen, Stockholm, difbutiken.se, Stadiums butiker på Drottninggatan och Täby Centrum samt på stadium.se.