Jultrender i sporthandeln – Fotbollströjor, pulsklockor och stickat

Vi tog oss ner på stan för att höra hur det går i julhandeln. Ganska så bra, visar det sig. Även om det kanske inte blir något rekordår.

Da’n före da’n före da’n före da’n före da’n före doppareda’n. Det är faktiskt inte så långt kvar till jul. Därför tog sig Sportfack till Kungsgatan i Stockholm för att ta pulsen hos några av Sveriges sport- och outdoorhandlare. Och det är spretigt vad som säljer – och specifikt beroende på vilken butik man är. Vi passade också på att fråga hur siffrorna ser ut. Hur är handeln jämfört med tidigare år? Här kan man enklare se en gemensam trend, som inte är speciellt positiv. Men det skiljer sig trots allt från en butik till en annan.

Mikael Carlsson, Adidas

”Argentina-tröjan är det som stuckit ut mest. Vi sålde 150 stycken förra veckan och redan i fredags hade vi slut på tröjor, annars hade vi sålt lika många till. Vi har ingen möjlighet att trycka namn på tröjorna här men Unisport som ligger här i närheten har det. Samtidigt fick de slut på tröjor. Så vi har hjälpt varandra kan man säga. Vi har sålt tröjorna och skickat kunderna dit för att trycka namn och nummer på ryggen. Nästan alltid har det varit Messi. Hade VM varit på sommaren hade vi dock sålt ännu bättre. Då hade vi sålt mer skor och så. Då hade också fler suttit ute och tittat mer, så det hade också ökat siffrorna.”

”Jag vet hur siffrorna ser ut och utan att gå in på dem allt för mycket kan man säga att de inte är lika positiva som tidigt. Det finns förstås väldigt många anledningar till detta. Krig, elpriser och en svag ekonomisk period är givna anledningar till detta. Samtidigt är jag inte så orolig för framtiden. Adidas-butiken kommer alltid behövas.”


Lotta Gustafsson, Löplabbet

”Pulsklockor säljer vi mycket av så här års. Främst Garmin. Men också mycket småplock såsom broddar och strumpor. Presentkort också såklart. Antingen köper man en hel sko eller så köper man presentkort. Många köper presentkort hos oss för att man ska kunna få servicen senare under våren.”

”Vi har inte riktigt känt av krisen än. Framför allt tror jag inte man märker av det lika mycket här i city.”


Andreas Engström, Alewalds

”Det har rullat på bra i år. Hittills har det gått bra. Vi märker av kylan. Saker som gått extra mycket till julen: mängden av strumpor men också underställ och dunpåsen till sin smartphone. De har gått åt väldigt mycket. Många köper till hela släkten. Vi har köpt in väldigt många färger för att det ska passa alla. Den var kanske mest populär för några år sedan. En säsong hade vi siffror på 1 700 på en säsong. Fortfarande säljs det otroligt många. Vi skyltar med den lite extra precis vid ingången.”

”Vi får dagliga summeringar och även fast så stora händer sker i världen är resultaten bra. Men det är lite problematiskt innan själva kundupplevelsen. Att vi inte får alla leveranser och att vi inte får dem i tid. Det är framför allt det som vi ställs inför. Men köpviljan har vi inte märkt av sviker. Men i takt med leverantörsproblem kan vi få problem framöver. Priserna kanske måste höjas och så. Eller att vi saknar produkterna som kunderna vill ha.”


Moa Olsson, Houdini

”Vi har powerhoudin. Den säljer bäst alla år, även i år. Sedan har vi ullhoodies som också går bra. Men annars är det vår klassiska fleece. Vi har också fleecehandledsvärmare, ullbuffar och sådant som också går bra. Men det är hoodien som går bäst. Den är en en inprintad julklapp.”

”Absolut har vi märkt av konjunkturen. I jämförelse med förra året som var ett superår för hela branschen märker man skillnad. Det är svårt att hålla upp siffrorna. Men vi är självsäkra i och med att vi har en hållbar modell som genomsyrar hela företaget. Speciellt i tider som de här gör man mer genomtänkta val och då kommer företag som tänkt hela vägen vara de som överlever.”


Sigge Onn, Naturkompaniet

”Årets julklapp är stickning och på Naturkompaniet finns det ull så det heter duga. Så mycket ulltröjor, absolut. Annars också kraftiga dunjackor som gått som smör nu när det blivit lite kallare. Men ull och riktigt varma jackor är det som går bäst just nu. Klientelen i min butik är rätt för att sälja lite dyrare grejer. Prepperprylarna säljer det mindre av. Kök, knivar och sådant men det är förstås lite årstidsbasserat. Jag skulle säga att vi säljer rätt för säsongen. Jag är nöjd hittills, vi har kunnat upprätthålla servicen trots ökat flöde till butiken.”

”Jag har jobbat här sedan förra hösten. Har därför svårt att säga. Men jag kan bli chockad över hur höga siffrorna är med tanke på att vi befinner oss i en lågkonjunktur. Men jag känner ingen skillnad i kundflödet i år jämfört med tidigare. På golvet har vi ingen oro för framtiden. Vi har produkter inne. Leveranser har varit lite sena och så, men det har med julen att göra.”


Maria Hermansson, Hööks

”Jag kan väl inte säga att något specifikt är årets julklapp. Men vi säljer alltid mer av strumpor, vantar och handskar. Det blir det extremt mycket av till jul, det är ju en klassiker. Men allting är ju mer, stövlar, hjälmar och skor. Allt säljs mer än under andra tider på året. Och det är väl i och för sig bra, att det inte är något som sticker ut. För vi har ju kunnat räkna bättre på vilka produkter vi ska ta in och hur många. Vi säljer generellt fler leksaker och tuggben till hundar så här års. Även de ska ju få en julklapp.”

”Folk håller i plånboken, så är det. Men vi ligger bra till i jämförelse med förra året. Å andra sidan har det varit bättre jular tidigare. December började väldigt trögt för oss.”

Relaterat företag i Sportregistret

  • Ultimate Nordic AS

    Ultimate Nordic har sedan 1928 (då under namnet Trygve Alm) importerat och distribuerat ett brett sortiment av varor inom sko-, sport- och järnvarubranschen i Norge. Under 2009 valde vi att ...

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="27460" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]