Kedja i ryggen blir trygghet i tuffa tider

I juni förra året fick Dalarna sitt första XXL-varuhus. Med läge i Borlänge har man lyckats placera sig mitt emellan Dalarnas tre största städer – och dessutom i länets största köpcentrum Kupolen. Varuhuschefen Catrine Sollenbrant berättar att de trots det osäkra ekonomiska läget har haft ett förhållandevis bra första år.

Hej! Hur mår butiken just nu?

– Jag tycker att butiken mår bra. Vi har inte varit öppnade ens ett år, men vi har fått ett varmt välkomnande i Borlänge. Många har önskat att få ett XXL hit. Men det är klart att vi inte är opåverkade av inflationen. När butiken planerades så fanns det ju inte med i planen hur världsläget skulle se ut och på ett vis har det varit tufft. Det som vi kanske har som fördel är att vi ändå har väldigt bra priser på starka varumärken och det brukar kunna gå bra för oss med lite lägre priser när det är tuffa tider. Det har också XXL sett och agerat på, vi får väldigt stor genomslagskraft på våra kampanjer, säger Catrine Sollenbrant. 

Vad har ni sålt bäst av den här veckan?

– Just nu är det mycket fotboll, men också en hel del från vår outdooravdelning, framförallt vandring. Och så cykel, vi har äntligen snöfritt och sol nu. 

Vilka sporter och aktiviteter är bland de viktigaste för er affär?

– Vi har märkt överlag att jaktavdelningen har varit väldigt efterlängtad. Jämfört med XXL i andra delar av landet så har vi legat bäst på vapenförsäljningen under året. Det finns ett starkt intresse i Dalarna för jakt och friluftsliv, men vi hade nog inte tänkt att det skulle gå riktigt så bra. 

– Vi kör teamsales också, och har ett bra samarbete med IK Brage som är stora på fotboll. De handlar sina kläder här och vi ska vara med och vara matchvärd i början av maj. Då får vi representera XXL, det är viktigt att vi förankrar oss och gör samarbeten lokalt. Sedan är det väldigt roligt att personalen får komma iväg och göra olika saker. 

Hur ser ni på den kommande säsongen?

– Det känns bra, det blir spännande att få uppleva vårsäsongen. Vi öppnade 2 juni, så vi börjar närma oss ett år men har inte riktigt haft en vårsäsong ännu. Vi förväntar oss sälja mycket fotboll, löpning, cykel och vandring. 

Ni ligger i ett större köpcentrum i Borlänge. Vad har ni för upptagningsområde på kunderna?

– Det kommer kunder både från Ludvika, Hedemora, Avesta… Falun är allra närmast, det kommer en hel del därifrån. Vid nyöppningen förra sommaren så var det många som kom hit bara för det. Vi hade kö ut på parkeringen, det var jättekul. Jag förstod nog inte riktigt vilket tryck det kunde bli när ett varuhus öppnar, men som tur är hade vi ett bra supportteam bakom oss. 

– Vi har också haft personal som varit iväg för att hjälpa till att öppna varuhus i Skellefteå. Då fick vi uppleva en till nyöppning. Där tycker jag att XXL varit bra på att ta tillvara på talanger. Man får göra mycket bra saker, och det finns en hel del utbildningar inom XXL som gör att vi i butiken till exempel kan stärka våra produktkunskaper. Vi får mycket nördkunskaper när vi har utbildningar direkt med leverantörerna.

Sverigeresan. I en ny artikelserie tar vi oss Sverige runt för att prata med er. Hur mår ni? Vad är det senaste i butiken? Vad borde vi känna till? Den här månaden pratar vi med butiker i Dalarna.

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="29370" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]