Meter tar in fler varumärken till butiken – trots att de inte vill växa

Meter har tagit in två premiumvarumärken till sin butik i Lerum. Trots att man inte vill växa för mycket.

Det är torsdag förmiddag och Rickard Ölander har precis kommit in från en cykeltur. Det är så de vill ha det på Meter. Cykelintresset ska komma först, affärerna är sekundära. Även om det självklart ska bära sig.

Det är just den inställningen som Meter haft sedan start. Företaget vill skynda långsamt och så sakteliga växa – men inte bli för stora. Risken att bli för stor har minskat på senaste. Ekonomin i landet gör att många cykelbutiker går på knäna. Meter håller sig dock flytande. De ser till och med en tillväxt 2023. Detta i jämförelse med ett tufft 2022, vill Ölander dock tydligt poängtera.

Det lilla varumärket har fler nya, väldigt limiterade, cykelmodeller på gång framöver. Redan till hösten viskas det om att en ny hoj ska presenteras. I väntan på den har Ölander valt att fokusera på deras lilla butiksutbud. När de endast hade Meter till salu märkte de att vissa kunder valde att avstå från köp. Därför har de från och med nu även Skeppshult och Factor i det gamla stallet.
– Meter räcker till alldeles utmärkt för en elitmotionär eller vanlig cyklist. Men vi har inte toppen för elitåkning. Vi har kanske inte heller produkter för den klassiska standardpubliken. Så vi har tagit in de två varumärkena till vår butik för att vi känner att de går hand i hand med Meter och breddar vårt utbud på ett attraktivt sätt, säger Ölander.

Med butik i Lerum har man med Skeppshult fått in cyklar perfekta för Göteborgs- och Lerumkonsumenter som pendlar och använd er cyklar i vardagen. Med Factor har man nu cyklar för de som tävlar. Precis lagom och på en hanterbar nivå, vilket alltid har varit Meters filosofi. Samtidigt är Ölander ödmjuk till cykelbranschens problem i dagsläget och kommande år av svag försäljning.
– Jag tror att det kommer att vara jättetufft för hela branschen. Det krävs lite insatser, samtidigt som man inte kan göra så mycket åt det. Det handlar om att vara kreativ hela tiden. Ett normalt år kan man rea bort produkter till en hyfsad procent men när jag pratar med branschkollegor verkar även det vara tufft.
– Det som cykelbranschen har till sin fördel är förmånscyklarna. Och känslan är att service- och verkstadsbiten snurrar på ganska så bra, säger Ölander.

Meter själva har en butik på 150 kvadrat. Där finns en service- och verkstadstjänst – där man också bygger ihop sina egna cyklar. Här finns också en välbesökt kaffebar och på sidan om har de skapat social rides för att skapa relationer med kunderna. Och Ölander menar att det inte är ovanligt att kunder bara kommer förbi på en kopp kaffe för att snacka cykel, vilket är precis vad som eftersträvas.
– Men efter alla samtal så har vi de senaste månaderna sagt att vi behöver fler varumärken för att krydda upp så att vi inte tappar försäljning.

Till cyklarna har Meters butik valt att ta in produkter från Café du Cyklist. Ölander är nöjd med samarbetet och berättar att deras produkter också drar folk till butiken. Smarta val och samarbetspartners är vad som gör att Meter lyckas. Men inte lyckas för mycket.
– Vi har kul. Vi har jävligt kul. Affären ska såklart bära sig och vi hade kunnat öka avkastningen, absolut. Men det är inte det väsentliga. Vi cyklar och gör andra grejer och det är en härlig feeling runt om hela Meter.

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="32729" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]