Haglöfs Tight fyller 30 år – firas med giveaway

En svensk klassiker firar 30 år. Haglöfs klassiska Tight-modell har sedan 1993 genomgått en designresa, men grunderna finns fortfarande där.

I början av 1990-talet var Sportfack först av alla att känna och klämma på Haglöfs Tight-ryggsäck. Nu firar modellen 30 år.

Detta ska varumärket fira genom ”en resa genom bästsäljarens historia”. Ryggsäcken har nämligen funnits i många varianter sedan lanseringen 1993. Än idag är Tight en bästsäljare och vi är många som någon gång använt oss av den för äventyr till skogs eller i stadsmiljö.
Dess droppform och andra nyckelkomponenter går dock att se genom alla varianter av ryggsäcken. Detta kommer man kunna se när Haglöfs ser tillbaka på ryggans designresa genom decennierna.
–Många har haft de här ryggsäckarna sedan de var barn, säger Niklas Karlsson, Senior Product Manager på Haglöfs.
– Tight är byggd för att vara en livslång följeslagare, med slitstarka material och en solid konstruktion. Idag är designen fortfarande väldigt lik hur den var när den först lanserades, men nu har vi valt material med lägre miljöpåverkan.

Innan Tight-modellen lanserades fokuserade Haglöfs på större ryggsäckar med aluminiumramar. Tight, som skapades av Lennart Ekberg, designades med en droppform istället för att vara så topplastade som många ryggsäckar var dessförinnan. Dessutom var Tight betydligt bättre ergonomiskt, med svängda remmar för att bättre passa kroppen.
Efter ett prototyparbete som drog ut på tiden var det äntligen dags. Tight-ryggsäcken lanserades i tre färgkodade storlekar. Snabbt var alla slutsålda.

Dagens Tight heter Tight Light. Den väger hälften så mycket (lite) som originalet. Den är helt komprimerbar och konstruerad med droppform och följsamma axelremmar för att bärkomforten ska bli ännu bättre. Som en del av modellens stora jubileum kommer Haglöfs att ge bort fem av deras ryggsäckar via sociala medier.