Allt är inte bara mörkt och dystert. I Dalarna har Idre Himmelfjäll ökat omsättningen rejält.
Kris, krig och lågkonjuktur. Det är inte helt enkelt att driva företag just nu. Men för Idre Himmelfjäll har man sett en ökad omsättning på 27 procent i vinter, jämfört med förra säsongen.
– Det är fantastiskt kul att vi fortsätter inte bara i full fart nedför backen utan också i samma fart i uppförsbacke. Nu ser nu fram emot påskhelgen med ett fullt påskprogram med ett rejält tjockt snötäcke i Idreområdet, vilket bäddar för en riktigt fin vinterfinal, säger Torbjörn Wallin, vd på Idre Himmelfjäll.
Idre Himmelfjäll är Sveriges nyaste skidanläggning då de öppnade 17 december 2019. I dagsläget har de 3 500 bäddar, 9 liftar, 23 nedfarter, restaurang, närbutik, reception och skidhyra. Under sommaren 2022 byggdes 700 nya bäddar och i deras ”Vision 2036” hittar man bland annat 15 000 bäddar, ett 50-tal alpina nedfarter, hotell, fler restauranger och aktiviteter för hela året.
Antalet gästnätter i boende i förmedlad logi har ökat med 39 procent på anläggningen, räknat december–februari, jämfört med förra året. Den totala omsättningen har alltså ökat med 27 procent under samma år. Restaurangens omsättning har ökat med 37 procent och tomter i området fortsätter man att sälja. Totalt har 14 tomter sålts, prognosen är 20 sålda tomter i år.
– Totalt räknar vi med en omsättningsökning på 30 procent i vinter mot ifjol, en siffra som ligger i linje med den långtidsbudget som vi gjorde redan när vi började bygga anläggningen den 31 augusti 2018. Vi är tacksamma för denna vintern även om vi är medvetna om att vi bara är i början av en lång utvecklingsresa framåt, säger Torbjörn Wallin.