Maximilian går från sportfiske till Jaktia

Maximilian Svärd Ailm lämnar e-handeln på Söders Sportfiske för att bli ansvarig för sociala medier på Jaktia.

Du är intresserad av både jakt och fiske?
– Ja, jag flugfiskar en del och spinn­fiskar när tid finns. Jag försöker ta mig upp till fjälls för att lufta flugfiske­prylarna varje år tillsammans med fiskegänget. Men jag skulle säga att den större delen av min fritid går åt till jakt, och när jag nu även får arbeta med jakt så kan jag verkligen säga att jag hittat rätt.

Hur många timmar har dina dygn?
– För få tyvärr … familj och jobb är alltid i fokus, men på min fritid är det nästan alltid jakt på agendan. Är det inte jakt så är det fiske, är det inte fiske så är det golf, är det inte golf så är det fotografering. Tyvärr har man en tendens att fastna för hobbies som är väldigt tidskrävande, så det gäller att prioritera när tid finnes. Men det största fokuset just nu är på jakten, absolut.

Maximilian Svärd. Foto: Pressbild

Vad ska du göra på Jaktia?
– Min titel är social media och content manager. Jag kommer ansvara för Jaktias digitala plattformar med sociala medier som Instagram, Facebook och Youtube. Det är ju otroligt starka kanaler att marknadsföra sig i och vi ser ju varje år nya resultat av hur väl sociala medier fungerar och hur effektivt det är. Så jag ser till att marknadsföringen når ut på rätt sätt i våra flöden, samt ser till att den röda tråden följs och att vi alltid växer samt erbjuder nya och existerande följare engagerande och aktuellt content.

Det där är mer vetenskap än man kan tro?
– Ja, det som är så roligt med sociala medier är att algoritmen hela tiden ändras och därmed hur innehållet visas för nya följare. Så man måste alltid följa med trenderna för att veta hur man ska nå bäst resultat. Det är viktig att veta när du ska posta, vad posten ska innehålla, budskap, samt hashtags för att nå din målgrupp. Som du nämner så är det en del kunskap som krävs, och att man har ett intresse att alltid följa strömmen men också kunna sticka ut och våga testa nya saker.

Om du skulle ge något tips till företag som inte kommit så långt med sociala medier, vad skulle det vara?
– Det finns ju väldigt mycket på nätet där allt går att läsa sig till. Framför allt finns det mycket på just sociala medier som Instagram och även Youtube. Men ett tips skulle absolut vara att ha en långsiktig plan på vad man faktiskt vill få ut och sätta upp mål. Vissa poster kommer inte att prestera så bra som man trott, men det är bara att fortsätta posta, skapa material, följa trender och våga sticka ut. Väldigt viktigt är även att interagera med andra konton, företag som privatpersoner, kommentera, gilla, spara och dela. Det må vara tidskrävande att bygga upp men effekten kan vara otroligt stark.

Är allt är mätbart?
– Inte allt men det mesta är mätbart och verktyg för detta finns i Meta, men även många tredjeparter kan hjälpa till att få fram statistik. Här ser man ganska fort hur ens konton presterar med till exempel räckvidd, profilklick och engagemang. Sedan går det också att skapa betalt innehåll om man vill ha den där lilla extra skjutsen. Många arbetar med betalt innehåll och där gäller det att budgetera och skapa en strategiplan för att nå det uppsatta KPI:erna.

Jag har en känsla av att om man inte betalar på Facebook och Instagram ­riskerar man att bli lite straffad.
– Ja, som nej, du ska ha väldigt mycket kunskap och tid om du ska börja trenda eller nå väldigt många nya följare utan att betala för det. Oavsett om du betalar eller inte så är det viktigt att posta kontinuerligt, ”likea” andras innehåll, kommentera, följa och dela. Då ser Instagram att du är aktiv och rekommenderar dig till andra så att man växer på det sättet, en win-win för alla. Men att betala gör ju det här lilla extra. Då hjälper Meta dig att synas och nå fler följare, vilket större delen av deras affärsmodell är baserad på. Dock funkar det ju verkligen, vi kan ju ställa in flera parametrar var vi vill synas och vem vi riktar oss mot. Vad är till exempel tanken med en annons, vad vill du få ut? Fler följare? Mer interaktion? Fler besökare på din hemsida? Du kan ju bygga upp väldigt många olika segment och nå olika resultat.

Vad kommer er marknadsföring att ­innehålla?
– Jaktias filosofi är att erbjuda kunskap och service, i alla kanaler. Vi satsar på mycket rörligt innehåll med små korta guider, utbildningar, tips och trix. Hur använder jag en lockpipa? Hur väljer jag rätt ljuddämpare? Hur fiskar man abborre med jigg? Här har vi möjlig­heten att nå ut till våra följare genom att försöka utbilda och informera så mycket som möjligt. Vilket förhoppningsvis leder till att kunderna får ett förtroende till Jaktia och ett besök i någon av våra butiker och i slutändan ett eventuellt köp och en nöjd kund!

Att bjuda på kunskap?
– Exakt. Oftast uppskattar följarna detta, och med det frågor i retur i inlägget, vilket skapar engagemang som resulterar i en positiv spiral i algoritmen. Just nu är Reels väldigt populärt och har nästan tagit över helt från statiskt innehåll då man ju får ut så mycket mer budskap i en kortare video än en bild med lite text under.

Tycker du att sport- och outdoor­branschen är duktiga på sociala medier?
– Ja absolut, det känns som att det är ett generationsskifte i branschen med mycket yngre personal som växt upp med Facebook och Instagram. Man ser ju, speciellt efter covid, hur det bara gått uppåt inom sportfiske, jakt och outdoor. Jag tycker många företag har tagit in utbildad personal som kan sociala medier, marknadsföring, och som kan skapa innehåll i Photoshop samt fota och spela in film.