Ulvang satsar hårdare på hållbarhet och väljer att byta ut i princip hela sin kollektion. Nu går de in i 2023 med nya leverantörer och regenerativt producerad ull från Nya Zeeland.
Norska Brav-ägda Ulvang lämnar lusekoftorna i historien och gör en total rebranding. Från och med första veckan i september är deras sajt och sociala medier rensade på gammalt material och pryds numera av en splitterny logga.
– Det kommer ett tillfälle för alla anrika varumärken när det är dags att fokusera om och blicka framåt i stället. Vi har så mycket expertis inom ull, och det vill vi behålla, men vi vill också fokusera mer på hållbarhet, säger Elisabeth Harvey, brand marketing manager på Ulvang.
I det här fallet innebär det att de delvis valt att byta leverantörer och satsar numera på ZQRX-certifierad ull från Nya Zeeland, från får som kommer från regenerativt jordbruk. För sina tyngre stickade tröjor använder de norskt ull, och i vissa plagg får återvunnet ull ta plats.
– Hållbarhet var verkligen vårt största fokus när vi gjorde den här svängen i varumärket. Det borde vara i alla varumärkens DNA år 2023. Samtidigt ville vi också kännas lite mer relevanta och moderna, säger Elisabeth Harvey.
Som ett svar på det sistnämnda har de därför lanserat en helt ny kollektion, innehållande kläder i unisexmodell med en väldig bredd på värmegrad och användningsområden. De gamla kollektionerna är i princip helt borta ur sortimentet, förutom ett fåtal nyckelplagg som har fått leva vidare in i framtiden.
– Vi har ägnat mycket tid åt att titta på våra klassiska modeller som vi är så kända för, och moderniserat dem. Vi har bara tweakat dem lite, förhöjt kvaliteten, och tagit med dem in i 2023.
De nya modellerna andas urban outdoor – är det rätt uppfattat?
– Vårt fokus har egentligen varit att skapa mångsidiga plagg. Vi vill bort från tanken att man behöver ett ullplagg för varje aktivitet, det här är ull som du kan använda varsomhelst och närsomhelst.
I och med detta hoppas de nu kunna satsa hårdare utanför Norden. Elisabeth Harvey nämner både Tyskland och USA som potentiellt starka marknader, något de tänker göra med den nya kollektionen. Kunderna får vänja sig vid dessa plagg, för de här för att stanna.
– Vi går nu in i ett lugnare tempo, det behöver man om man ska kunna stå för en ansvarsfull produktion. Vi kommer inte att helt lansera nya kollektioner varje säsong. Våra plagg är tidlösa och klassiska premiumprodukter som ska hålla länge. Nu ska vi njuta av vår kvalitet.
Relaterat företag i Sportregistret
- Brav Sweden AB
Brav is a major player in the sport and outdoor industry, and manages some of the most influential brands in the marketplace. Brav owns and manages the Swix, Toko, Lundhags, Ulvang, Helsport and Hard Rocx brands. The mission of Brav is to improve our customers’ quality of life. Acting responsibly, we will do this by connecting and developing the best talents in the sport and outdoor industry – and support them to develop and produce the most innovative products and services. More information www.brav.com