Många år på vinterfjället har gett entreprenörerna i familjen Hilleberg kunskaper som få kan stoltsera med. Nu utmanar de marknaden med en egen fjällpulka.
Efter 50 år som en av världens mest erkända tälttillverkare har Bo Hilleberg valt att tillsammans med kollegan Lennart Mörtsell starta en liten sidosyssla. Sedan ett par år tillbaka säljer de fjällpulkor, under det egna varumärket Jemtlander.
– Jag har gått och irriterat mig lite på pulkor genom årets lopp. Vi har använt många olika sorter, och gjort förbättringar på befintliga pulkor. Nu är det nästan tio år sedan vi började med att utveckla något eget, säger Bo Hilleberg.
Lennart Mörsell agerar vd i det nya bolaget, och pulkan har de utvecklat tillsammans med sonen Rolf, som tidigare varit vd för Hilleberg. Bo Hilleberg, 83 år, har lämnat den operativa verksamheten i tältjätten men sitter i stället som en aktiv vice vd och ordförande i styrelsen, parallellt med arbetet med Jemtlander. För ungefär tre år sedan började pulkorna säljas skarpt.
– Det är roligt att syssla med, det kliar alltid i fingrarna. Först var det lite av en hobbyverksamhet, men sedan såg vi att vi kunde göra något kommersiellt av det. Då satsade Hilleberg Holding AB pengar i det här.
Pulkorna går att få både med eller utan inbyggt kapell. Vid det senare rekommenderas deras egna väsksystem, som spänns fast med remmar men som också är lätt att lyfta med in i stugan eller tältet. Företagets säte är av naturliga skäl i Östersund, men till skillnad från Hillebergstälten så sker produktionen så gott som helt lokalt. Väsksystemet till pulkan sys av ett företag på Frösön. Formen till pulkan gjuts i Östersunds industriområde. Den jämtländska förankringen är således tydlig och namnet Jemtlander är valt med omsorg.
– Nu har vi också lagt ut lite tjänster på ett lokalt företag som lagerhåller och gör slutmontering åt oss. Det är många företag inblandade, men det är lite kul, säger Bo Hilleberg.
Långsiktigt är målet att de ska sälja internationellt, men än så länge sker försäljningen huvudsakligen i Sverige. Främst har de sålt på nätet genom egna kanaler, men under 2022 har bland annat Naturkompaniet tagit in pulkorna i sitt sortiment.
– Än så länge säljer vi ett antal hundra om året, inte mer. Men vi har också sett ett visst intresse från försvarssidan. Vi har en återförsäljare i Frankrike också, och vi fick en beställning från Tyskland häromdagen.
Vad är det då med Jemtlander-pulkan som ska vara så mycket bättre än de konkurrerande modellerna? För det första är konkurrensen väldigt liten, framförallt i Norden. Norska Fjellpulken dominerar marknaden, följt av ett fåtal varumärken som går att hitta i välsorterade butiker. Bo Hilleberg har genom åren gjort ett otal vinterturer med både hundspann, ryggsäck och pulka men inte hittat någon han tyckt varit tillräckligt bra.
– Vi har tagit fram en modell som är lite bredare och bärs upp bättre på snön. Den tippar inte heller så lätt, det brukar annars vara ett problem.
Vad har ni för ambitioner? Vill ni ta över marknaden?
– Vi har en långsiktsplan på 5–6 år och målet är kontinuerlig ökning i omsättning, naturligtvis. Företag måste ha en viss tillväxt, annars stagnerar det.