Sveriges största band uppträder i outdoorkläder – påverkar försäljningen

Musikduon Hooja har blivit en musikalisk succé, vilket gör dem till några av de största i Sverige. Väl på scen bär de outdoor-kläder och i sin hemstad har man nu sett en förändring i försäljningen.

Hört talas om Hooja och DJ Mårdhund? Duon från Gällivare gör just nu enorm succé på musikscenen med sin speciella musik de själva sätter in i genren ”skogsdisco”. Med vackra melodislingor och norrländska fördomar i texterna har de blivit några av de mest streamade i Sverige. I slutet av 2022 hade de fler streams än Kent, vilket trots allt säger lite om hur stora Hooja faktiskt är.

Duon började på skoj hemma i Gällivare och fick snart se hur deras låtar tog fart. Först bland unga i Norrland. Därifrån vidare till våra grannländer och nu nedåt i vårt eget land.

Storpublik dras till musikduons spelningar och väl på scenen möts åskådarna av två män helt klädda i outdoorkläder.

Funktionsbyxor, fleecetröja, hängslen, stor mössa, sportiga glasögon och skotermask. Det är en minst sagt speciell stil med tanke på att de är två av Sveriges just nu hetaste artister. Och hemma i Gällivare är man stolt över sin succéduo. Sportfack har talat med sportbutikerna i staden och alla berättar att man är glada över deras framgång. MJM Powersports har till och med gått så långt att man skapat en skyltdocka klädd som artisterna.

– Vi har haft ganska mycket med duon att göra och jag tror det är därifrån idén om skyltdockan växte fram, säger Jessica Johansson, säljare på MJM Powersports.

– Det har varit väldigt kul. Alla här i Gällivare förstår vilka det är vi försökte skapa med dockan och många barn vill ta bild med dockan.

Johansson berättar att man i sin butik inte säljer alla produkter som skyltdockan bär. De har inte fleecen till salu, till exempel. Så den har en kollega till henne lånat ut till skyltdockan.

– Men Husqvarna-hängslen, mössan, fritidsbyxorna och ansiktsmasken säljer vi här.

Märker ni av en ökad försäljning av produkterna?
– Hängslena har sålt mer! Det har väl kanske inte blivit värsta grejen, men vi märker helt klart att det finns en efterfrågan av Hooja-kläderna, säger Johansson.