För andra året i rad toppar Fjällräven inte bara outdoorlistan hos Tradera, utan klädeslistan överlag.
I samband med Earth Day, 22 april, presenterar Tradera för andra året i rad sin egen Circular Brands 2023. Det är en rapport som lyfter fram de klädmärken som driver på omställningen till ett hållbart samhälle genom att skapa kläder som uppskattas och har ett högt andrahandsvärde sett till popularitet. I rapporten kan man se listor över de mest populära klädmärkena på handelsplatsen för dam, herr, barn och outdoor, samt en topp 20-lista för hela klädbranschen.
Tradera skriver att det varje dag sker ungefär 7 000 garderobsförflyttningar för plagg från sajten. Detta analyseras och för att komma fram till en placering på listan använder man sig av siffror som antalet sökningar, sålda plagg, genomsnittspris och genom försäljningsgrad under de senaste 12 månaderna och vägt detta för att skapa sitt eget index.
För andra året i rad är det Fjällräven som toppar listan över alla klädmärken i hela branschen.
– Fjällräven har alltid skapat hållbara, tidlösa och funktionella plagg för att låta människor njuta av och vistas i naturen. Våra produkter är gjorda för att kunna ärvas och bäras i generationer. Ju längre en produkt används, desto mindre blir dess miljöavtryck. Det gläder oss att så många människor verkar dela vår filosofi. För oss är det ett fint bevis på att vårt arbete med att utveckla ikoniska plagg som är hållbara på riktigt verkligen lånar sig, säger Aiko Bode, hållbarhetschef på Fenix Outdoor och Fjällräven.
Topp 20 klädmärken enligt Tradera (outdoor i fet stil)
1 | Fjällräven |
2 | Polarn O. Pyret |
3 | Totême |
4 | Rodebjer |
5 | Mini Rodini |
6 | Acne Studios |
7 | Marimekko |
8 | Arket |
9 | Lindex |
10 | Newbie |
11 | Peak Performance |
12 | Gudrun Sjödén |
13 | Odd Molly |
14 | Didriksons |
15 | H&M |
16 | Adore |
17 | Ganni |
18 | Haglöfs |
19 | Patagonia |
20 | Houdini |