Landslagets vallachef går till Rossignol

Efter nära 20 år i landslagets tjänst väljer Urban Nilsson nu att gå till ­Rossignol. ”Ubbe” går därmed från att vara vallachef och blågul supporter, till att bli Trade Marketing Manager – och supporter för alla Rossignol-åkare.

Som vallachef för det svenska landslaget i längdskidor fick Urban Nilsson tillfälle att jubla åt många svenska framgångar i skidspåren. Men från och med nu kommer han att kunna fira även när norrmän grusar svenskarnas guldchanser i skidspår och skidbackar. 

Vilket ju händer då och då. 

Som Trade Marketing Manager för Rossignol i Norden är det numera varumärkets framgångar som är viktiga. Inte nationernas. 

– Jo, men så är det ju. Absolut. Man måste se till helheten. Det är många som åker Rossignol: Norrmän, finnar och svenskar och till och med Danmark är ju med i matchen, även om de kanske inte är allra högst upp i resultatlistan än. Men man vet aldrig vad som händer. Så absolut, jag måste se framgångarna ur ett varumärkesperspektiv. Jag kommer vara glad också om en fransman vinner på Rossignolskidor.

Annars har ju Urban Nilsson haft en och annan lycklig stund på jobbet under sina år i det svenska längdskidlandslaget. Det har funnits många tillfällen att fira. Han arbetade som vallare mellan 2007 till 2012 och var vallachef mellan 2012 och 2019.

Den allra största framgången var kanske under OS i Sotji 2014 när Sverige tog två stafettguld i skidor, dam och herr.

– När du får till det så att båda stafettlagen vinner guld, då vill jag mena att vi lyckats optimalt. Då funkar vi ju som ett helhetsteam. Alla åtta åkarna, fyra damer och fyra herrar, åker bra och så vinner vi de här gulden. Men det finns många höjdpunkter, säger Urban och nämner Johan Olssons spurt i femmilen i Val di Fiemme.

– Han går ifrån efter tio kilometer och ändrade nästan på sporten genom att visa att han kunde åka ifrån hela gänget. Det var fantastiskt. 

Ett annat bra minne är från hans sista år som vallachef, när damerna vann stafetten i Seefeldt över Norge som var storfavoriter. 

– Det var också helt fantastiskt att se Stina Nilsson spurta ner Therese Johaug på sista sträckan. Så det finns många bilder som dyker upp. Skulle vi prata om det så skulle vi få en lång lista. Det var en rolig tid och jag är glad att ha varit med om den. Det var roligt som bara den men också otroligt påfrestande. Man har varit hemifrån mycket.  

Det finns, för all del, motgångar också. Och då är få jobb så utsatta och så psykiskt påfrestande som vallarens. Har vallaren en dålig dag på jobbet märks det.

– Så är det väl. När man jobbar som vallachef i landslaget är det klart att man får ta mycket skit om det inte går superbra. För skidåkning på toppnivå handlar ju mycket om materialet. Men så är det i alla idrotter. På den högsta nivån handlar det om att lyckas med de små detaljerna. Det är skillnaden mellan att vinna eller försvinna. Ibland brukar jag jämföra längdåkning och alpint med bilsporten. Har du en dålig växellåda i en bil kan du inte vinna tävlingen. Har du motorkrångel fungerar det inte helt enkelt. Så är det inom skidsporten också. Tar du inte rätt belag under skidan och rätt valla eller väljer rätt konstruktion för just den åkaren – då vinner du inte tävlingar. Då vilar ett stort ansvar på den som är ansvarig för ett team eller för just den åkaren. Så det är klart att man får ha ett starkt psyke. Men har man bägge fötterna på jorden och ser lite större på saker och ting så går det ändå ganska bra.  

Nu är hans jobb att sätta Rossignol på kartan och han ser fram emot att jobba mot butiker och i slutändan slutkonsumenten.

– Jag tror att jag med min erfarenhet kan hjälpa säljarna att höja kompetensen på oss som ett team och att vi ska kunna ge sportbutikerna en riktigt bra utbildning på just Rossignolskidorna. Vi kan förklara hur en motionär ska ha skidan och hur en elitåkare ska ha den.

Även om Rossignol är ett etablerat varumärke är det långsiktiga målet att höja varumärkets värde i hela Skandinavien ytterligare.

– Och det gäller både längd och alpint, säger Urban Nilsson. På längdsidan i Sverige har vi helt fantastiska åkare som åker Rossignol – Kalle ­Halvarsson, Emma Ribom, Jonna Sundling och Marcus Grate, fyra åkare som alla är med i A-landslaget. Där finns det mycket att göra och mycket att jobba på för att visa hur bra Rossignol egentligen är.

– Jag har jobbat med skidor i hela mitt liv och vet ju nivån på själva produkterna och det är ju helt fantastiska produkter. Det är väl lite därför också jag brinner som jag gör, för att få jobba med ett sådant varumärke. Det är skönt att kunna stå för saker och ting och att det är bra.

Hans bakgrund inom skidor har gett honom ett bra kontaktnät som han kommer att ha nytta av på Rossignol. Och inte bara när det gäller längdsidan.

– Många förknippar mig mycket med längdåkning och det är klart att längd­åkning har jag jobbat med på högsta nivå. Men mellan 2019 och 2021 hjälpte jag skicrosslandslaget med Sandra Näslund i spetsen. Jag var mentor och coach till han som är vallachef i skicrosslandslaget. Han heter Tero Ikkonen, en finländare som jag hade daglig kontakt i två års tid. Vårt mål var att de skulle ta ett OS-guld i Peking och det lyckades Sandra med. Helt fantastiskt. Så jag kan lite alpint också fast min spetskompetens är på längdåkning.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Rossignol

    Rossignol Group har varumärkena Rossignol, Dynastar, Look, Lange och Kerma. Utrustning och kläder för längd och utförsåkning och cykel.

  • Rossignol

    Rossignol Group har varumärkena Rossignol, Dynastar, Look, Lange och Kerma. Utrustning och kläder för längd och utförsåkning och cykel.