Polar skapar helt nytt affärsområde – säljer algoritmer

Med 50 års erfarenhet av pulsmätarteknik har Polar blivit världsledande. Nu säljer de sina egna algoritmer till andra.

En finsk-japansk fusion. Så kan man väl förenklat sammanfatta nya G-Squad GBD-H200.

G-Shock-klockan är den första att implementera ”Powered by Polar”, vilket innebär att brukare av dinkan får tillgång till personliga tränings- och återhämtningsfunktioner och fitnessdata för ett mer hälsosamt liv.

Polar Electro är några av pionjärerna inom pulsmätningsteknologi och håller hög standard. Nu delar de för första gången med sig av sina algoritmer till andra, vilket skapar en betydligt bredare, global, användarbas. ”Powered by Polar” heter alltså den nya partnerlösningen och klassiska Casio är alltså först ut att implementera Polars teknik i sin egen klocka.
– Detta är ett första steg inom denna produktkategori och Polar är mycket stolta över att leda vägen framåt. Vårt uppdrag är att göra det möjligt för alla att leva lyckligare och hälsosammare liv genom handlingskraftig vägledning, och detta partnerskap med Casio är det första steget i att röra oss ännu snabbare mot i den riktningen, säger Sander Werring, vd för Polar.

Totalt omfattar lösningen 25 algoritmer för kommersiella partners att välja bland. Detta för att man ska kunna täcka sömn, träning, välbefinnande, aktivitet, prestation och återhämtning.

– Vi har i flera år sett ett växande globalt intresse från människor som vill förstå sin egen hälsa och kropp bättre. Vi är därför glada över att samarbeta med en aktör som Polar för att ge miljontals Casio-användare runt om i världen personliga och vetenskapsbaserade hälsodata, säger Takashi Uema, chef för Global Marketing and Planning Division på Casio.

Justin Chacona är CMO på Polar. När Sportfack pratar med honom är det optimistiska tongångar som vi får höra. Chacona berättar att man haft ”Powered by Polar” som idé under en längre tid.
– Det har funnits i bakgrunden länge. Med tanke på hur världen ser ut och hur kunder önskar mer personlig data att följa och analysera. Det har inte funnits en enorm marknad av algoritmer där ute så för företag har det kommit till att man måste skapa det själva, vilket både är dyrt och tidskrävande. Eller att man köper in algoritmen. Det finns inte så många där ute som har expertisen. Det här projektet var något som växte fram naturligt då vi såg möjligheterna komma till oss. Och vi såg potentialen och möjligheten att verkligen expandera vår affärsverksamhet.

Framöver lär vi se Powered by Polar i betydligt fler produkter än de tillverkade av Casio. Chacona säger att man redan nu har haft flera intressanta möjligheter och alternativ.
– Jag kan såklart inte gå in på något specifikt men vi har flera riktigt spännande möjligheter framöver. Känslan är att väldigt många företag skulle ha användning av vår algoritm.
– Vi kan se en framtid där vår teknologi också används av andra än atleter. Ambulanspersonal, läkemedelsindustrin överlag. Det finns yrken där sömn är extremt viktigt för säkerheten och där kan vi vara med och förändra. Och så självklart på konsumentsidan också. Allt som på ett eller annat sätt är buret av en människa skulle kunna använda sig av vår teknologi.

Algoritmen som Casio nu använder sig av, och andra framöver, är inte en ”urvattnad variant” av originalet. Om man har en produkt som klarar av hela paketet är det också något som kan installeras och användas. Vi sätter vårt eget namn på den här teknologin och vi vill ge användaren så bra kvalitet som möjligt.

Så framöver kanske ni bara säljer algoritmen och ”slipper” skapa produkter? Det borde vara billigare?
– Det är ett sätt att se på den här utvecklingen. Men just nu har vi ett väloljat maskineri som täcker både hård- och mjukvara. Självklart har ingen en kristallkula och det är svårt att säga vart vi befinner oss om 5–10 år. Men just nu är det här ytterligare en del av vår affär och inte hela omsättningen, säger Chacona.

Ja, hur stor del av affären är det här?
– Några specifika siffror om vad vi tror framöver kan jag inte dela med mig av men det är en betydande del. Det här är något som gör oss bredare än den nisch vi just nu befinner oss i, ”sports guidance”. Den här möjligheten är stor och verkligen inget litet sidoprojekt. Det här är verkligen en stor förändring

Laneringen av nya G-Shock-klockan blir startskottet för Polars nya affärsområde och klockan lanseras 28 februari.