Paketboxarna som Postnord placerat ut för utlämning av paket kan nu också användas åt andra hållet, vilket förenklar för e-handelskunder. Dessutom ska fler boxar placeras.
Ett av e-handelns problem är returer. Hur ska detta hanteras och är det en tröskel som gör att konsumenter väljer att avstå? Postnord har nu hittat sin egen lösning för att göra detta enklare.
Från och med idag kan Postnords konsumenter returnera sina paket dygnet runt via sin närmaste paketbox. Att kunna returnera via paketboxar har enligt Postnord identifierats som ett växande behov bland PostNords kunder. Utöver den nya funktionen via Postnords paketboxar meddelar också företaget att man planerar att placera ut fler paketboxar.
– För att kunna skapa smidiga leverans- och returprocesser behöver vi lyssna på våra kunders önskemål. Därför har vi nu utvecklat funktionen för paketboxar så att man även kan returnera paket. Vår ambition är att det ska vara lika smidigt att returnera ett paket som det är att hämta ut det, säger Yasmina Djedou, som jobbar med Postnord Paketboxar.
Sedan 2019 har Postnord placerat ut 4 200 paketboxar och innan 2023 blir 2024 ska totalt 5 800 boxar finnas utplacerade.