Sporthandeln vinnare under pandemin
Corona har slagit mot alla branscher. Men några få är faktiskt vinnare. Dit tillhör sport- och fritidsbranschen. Allt enligt statistik från SCB.
Corona har slagit mot alla branscher. Men några få är faktiskt vinnare. Dit tillhör sport- och fritidsbranschen. Allt enligt statistik från SCB.
Sju av tio svenskar tränar minst en gång i veckan, grupptränande kvinnor är tre gånger fler än männen och fler än var tredje svensk tränar för att få bättre mental hälsa. Det visar Stadiums/Sifos årliga undersökning av svenskarnas tränings- och motionsvanor.
Är det kanadensiska statistikföretaget Eco-Counter redovisade 2019 års mastodontundersökning Worldwide Cycling Index, där 39 länders cykling undersöktes fanns det fem länder som stack ut.
Snö och kyla över hela Sverige gjorde att försäljningen lyfte i januari. Sporten ökade med 7,0 procent och tillhörde vinnarna.
Siffrorna för december visar att julhandeln slog rekord igen. För sporthandeln gick det inte lika bra, försäljningen ökade med måttliga 0,9 procent.
Branschtidningen Sporting Goods Intelligence har sammanställt hur de börsnoterade sportföretagen utvecklades under 2017. Och det var ett bra år: +19,3 procent.
Stadium har tillsammans med Sifo gjort sin årliga undersökning om hur svenskarna tränar. Resultatet är att 45 procent tränar minst två gånger i veckan.
HUI:s siffror för försäljningen i oktober visar att detaljhandeln hade en tillväxt på 2,2 procent, men sporthandeln hade det tuffare och backade med 0,8 procent.
En varm september i kombination med ett regeringsbeslut fick sporthandeln att spela piano på kassaapparaterna i september. Branschen var upp med hela 11,4 procent.
Siffrorna för hur detaljhandeln gick i augusti har precis kommit in, och sporthandeln klarade sig bra med en uppgång på 3,4 procent.