Här är nya svenska cykeltillverkaren: ”Det här är långsiktigt”

Säg hej till Detrail, ett nytt svenskt cykelvarumärke. Först ut är tre cykelmodeller. Men detta är bara början, enligt grundaren Robin Johansson

Det var mitt under pandemin som Robin Johansson började arbeta i det dolda. På kvällar och helger satt han vid datorn för att långsamt bygga upp det han nu kan presentera. Detrail. Så heter hans alldeles egna varumärke – som tillverkar trail-cyklar. Till en början var planen att lansera under rådande pandemi, men ledtiderna gjorde det omöjligt och planen skrotades. Tidigt insåg han att detta skulle ske långt senare och nu står hna här med tre färdiga cykelmodeller, skapade för skogen.
– Men nu kommer man in i en lågkonjuktur och vi ser hur butikerna rear ut cyklar, det är svårt med timingen. Hade vi lyckats lansera under covid och varit med om en boom så hade man senare landat och kommit rakt in i det här, säger Johansson och fortsätter:
– Så jag försöker välja att blanda det mesta till något positivt.

Än så länge har Robin Johansson valt att göra detta vid sidan. Förståeligt, med tanke på riskerna och kostnaderna som kommer med uppstart av ett helt eget varumärke. I sitt ”vanliga” jobb är han inköpare inom belysningsbranschen och Johansson menar att han kunnat ta med sig mycket därifrån.
– Där handlar det mycket om fina färger och former. Jag kan ta med mig mycket därifrån, hur man utgår från kunden och målgruppen. Men utöver att trail är en stor hobby har jag ingen erfarenhet av branschen. Därför var jag tvungen att verifiera att det var bra grejer jag handlade.

In i företaget kom därmed Alastair Becket från Redburn Design. Han har tidigare varit ingenjör, mekaniker och produktchef på ett välkänt varumärke för mountainbikes. Johansson och Becket har haft möten nästan varje vecka under två års tid och för Detrails varande är han essentiell.
– Jag hittade massvis med grejer som jag tyckte var bra men någonstans var det på lite för lösa grunder. Så han var en garant för att mina idéer har varit rätt.

Foto: Pressbild

Tillsammans har de båda kokat ihop tre modeller, döpta till Stig, Stig 115 och Stig 135. Målet är nu att så sakteliga sprida namnet och att åkare ska våga testa att köpa cyklar av den här kvaliteten. Därefter planerar Johansson att lämna sitt vanliga arbete för att helhjärtat fokusera på passionen: att skapa cyklar. Potentialen finns där, med tanke på kundunderlaget.
– Som jag ser det är varje person som åker skidor på vintern en potentiell kund för oss. Se bara vad alla anläggningar gör för att bli attraktiva året runt. Det här har potential att bli en enormt stor aktivitet i Sverige.
– Och vi är verkligen inte här för att tälja lite pengar och göra snabba affärer, utan det här är långsiktigt. Om det blir som vi tror kommer den här sporten vara väldigt mycket större om tio år och då vill vi vara där och växa med marknaden.

Till en början vill Detrail växa på den svenska marknaden. Försäljningen kommer att ske digitalt och tanken är att man ska ha en produkt med noggrant utvalda delar för att på så sätt skapa en attraktiv produkt samtidigt som man inte vräker på med det som är dyrast, bara för att det är dyrt.

Efter Sverige är siktet inställt på Europa. Först kommer dock timmarna som ska läggas ner för att etablera sig på en redan tuff marknad. Johansson är väl medveten om vad som väntar.
– Att starta ett företag är till 5 procent en bra idé. Resterande 95 procent går till hårt, envetet, arbete. Att sälja cyklar är liksom ingen nyhet, det har man lyckats med tidigare. Och om någon annan klarat av det är det ju bevisligen inte omöjligt.
– Det här ska bli härligt och superkul, säger Johansson.