Patagonias butik nu invigd: ”Ett jättefint mottagande”

Mitt i centrala Stockholm har den amerikanska outdoorjätten nu invigt sin första butik i Skandinavien.

Fem veckor efter att butiken faktiskt öppnade var det dags för invigning. Patagonias första butik i Skandinavien, mitt i Stockholm, hade förberetts för party med liveband, dryck och aktiviteter. Sportfack svängde förbi förbi för att ta ett snack med det amerikanska jätteföretaget och Anders Astridsson, ny butikschef, berättade att första tiden varit över förväntan.
– Vi har haft öppet i fem veckor nu och det har gått jättebra. Vi har verkligen fått ett jättefint mottagande. Både från folk i branschen, grannar och vänner. Det är vad jag tycker är det viktigaste.
– Vi på Patagonia har en sägning att ”every store should be a gift to the local community”. Det är superviktigt för oss att det inte känns som att vi stövlar in. Det kan ju lätt bli så när ett stort amerikanskt företag kommer in och visar upp sig med värsta butiken.

Butiken är stor, helt klart. Men det är den också av en anledning. När Patagonia skulle öppna sin butik var de ute efter en lokal som, utöver läge, hade en lite större storlek. Detta då de vill skapa en ”hub”, ett nav för människor som vill ta hand om naturen.
– Vi vill hjälpa naturen på riktigt och det här är vår butiks sätt att göra det. Det vi kan göra är att finnas här fysiskt. Vi kan göra filmvisningar, vi kan ha olika event. Styrelsemöten eller föreningsträffar ska kunna ske hos oss, säger Astridsson.
– Det är Patagonias ambition med sina butiker. De ska finnas där för att verka i det lokala samhället. Det är ju vårt uppdrag … att rädda vår hemplanet.

Anders Astridsson är väl medveten om att klädförsäljning inte är det bästa för att rädda en planet. Han refererar till Patagonias grundare, Yvon Chouinard, som för länge sen förklarade att alla kläder som behövs redan är tillverkade.
– Men vi gör allt vi kan för att kompensera det vi tillverkar. Vi vill visa att man kan göra det här bra och jag skulle säga att vi gör det bättre än de flesta. Och då menar jag inte inom outdoorbranschen utan i klädindustrin generellt med sin fast-fashion.
– vi vill också driva butiken på ett annat sätt. Det går att ha en relation med kunder på ett nytt sätt. Och vi har fått jättebra mottagande och haft väldigt många besökare.

Ja, besökartalet i butiken har varit bättre än förväntat, meddelar Anders Astridsson. Trots en butiksöppning i en ekonomiskt osäker tid har resultaten varit bra.
– Man är alltid lite nervös när man ska starta upp något nytt, även om det här är en attraktiv adress. Man vet ju aldrig och ingen har vant sig med att man ska gå in här heller. Det här var en porslinsbutik innan, så sportfånarna tittar inte till om de inte vet vad de ska kolla efter.
– Så vi är supernöjda med försäljningen. Man vi är just nu att det vi gör krockar med den vanliga modetrenden just nu, vilket också bidrar till att vi säljer väldigt bra. Men ibland är vi väldigt långt ifrån och då kommer det inte gå så bra…

Astridsson förklarar att det dock inte är högsta prio att försäljningen går helt perfekt och att man ständigt är trendig. Enligt butikschefen har Patagonia försökt göra detta tidigare utan att lyckas.
– Det gick åt helvete och så vill vi inte ha det. Istället tror vi på det vi gör. Och så försöker vi göra annat för att fortsätta vara relevanta. Här i Stockholm har vi en repair-station i butiken. Vi reparerar alla Patagoniaprodukter, det ingår i priset när man köper dem.

Finns det någon speciell produktkategori som försäljningsmässigt stuckit ut hittills?
– Det är ganska många turister som kommer in här. Det är en turistgata och det är turistsäsong i stan. Känslan är att det är många av dem som åkte till Stockholm med en känsla av att det skulle vara kallt, men inte så kallt som det varit den här våren. Så det är många som köper jackor, det är väl något som stuckit ut så här i juni.
– Sen finns det produkter som alltid går bra. Vi försöker alltid se till att ha bra med fleece-tröjor och en del foderprodukter.

Men alla Patagonias fleece-tröjor finns inte att köpa i deras egen butik. Ett stenkast från deras egen butik kan man hitta andra varianter av varumärkets kläder, inne på Naturkompaniet. Detta är en strategi satt på Europanivå, vilket Astridsson är glad för.
– Hade det varit jag som valde vad butiken skulle sälja hade det inte gått bra. Jag är för nördig och skulle ta in massa coola gadgets. Vi skulle gå i konkurs på en gång.

När vi går runt i lokalen får Sportfack höra att butiken inte nödvändigtvis är den sista att öppna i Skandinavien. Planer finns att slå upp portarna i Oslo och Köpenhamn framöver. Om fler butiker kommer till Sverige? Det återstår att se.