XXL gör om kundklubben – ska ha 4 miljoner medlemmar redan i år

Med en stor insats har XXL nu gjort om hela sin kundklubb. Efter en tyst lansering i Norge har man nu valt att starta upp i Sverige och Finland. Och målet är högt uppsatt redan från start.

Det var i september 2020 som XXL skapade kundklubben Reward. Nu har den skapats på nytt. Den här gången med poäng, bonusar, personliga erbjudanden och, tja, allt man kan tänka sig att en kundklubb kan erbjuda.
Anledningen till kundklubbens nylansering är enligt företagets vd, Freddy Sobin, att man vill demokratisera idrotten och göra idrott möjligt oavsett vilka ekonomiska förutsättningar man har.

Och ambitionerna för den nya kundklubben är minst sagt stora. Målsättningen är att ha 4 miljoner (!) medlemmar i slutet av 2023. Kari Bolseth är Head of CRM & Loyalty på XXL. Hon förklarar att den nya klubben är en stor sak för både XXL och butikskedjans kunder.
– Vi vet att de har efterfrågat detta och idag är jag oerhört stolt över alla mina kollegor som lagt ner hundratals timmar för att få den nya kundklubben på plats. Vi kan också lova att vi kommer att arbeta med att bedöma anpassningen av klubben framåt, och vi kommer att utveckla den kontinuerligt. Här är det bara att hänga på och som kund ser du snabbt varför det här lönar sig.

Sportfack har tagit ett snack med Bolseth för att höra mer om lanseringen av klubben och vad den innebär för XXL och alla kunder. Hon berättar att det som främst skiljer mellan den gamla klubben och den nya är att man förr i första hand fokuserade på generella medlemserbjudanden för sina medlemmar. Nu har man valt att individanpassa för att därmed öka sin relevans.
–Poäng på sina köp, bonuscheckar som de kan spendera på vad de vill. De personliga erbjudandena tror vi att de kommer att uppskatta utifrån att de kommer spegla deras intressen och tidigare köphistorik. Men vi kommer nog inte helt att gå bort från de mer generella medlemserbjudandena än, så medlemmarna kommer att få mycket valuta för pengarna när de handlar på XXL.

Anledningen till att alla dessa timmar investerats i en omgörning av sin kundklubb är att man som företag har en ny strategi inom hela XXL, döpt till Reset & Rethink. I den strategin ska man som företag bland annat bli ännu mer kundorienterade.
– Vi såg att kundklubben inte helt mötte kundernas behov, men genom att införa bonuspoäng och personliga erbjudanden kan vi bli mer relevanta och för oss är det viktigt att bygga starkare och bra relationer med våra kunder. Och det här är bara början på vår förändringsresa.

4 miljoner medlemmar låter som en otroligt hög siffra. Hur många medlemmar har ni i klubben idag, och hur ska ni komma upp till 4 miljoner?
– Ja, målet är att nå 4 miljoner medlemmar på nordisk nivå. Det är en tillväxt på 15 procent från där vi är idag, så vi har redan många medlemmar i vår kundklubb. I förhållande till antalet medlemmar vi har på de olika marknaderna idag är potentialen störst för oss att växa i Sverige och Finland, och vår förhoppning är att fler kommer vilja bli medlemmar nu eftersom kundklubben växlar upp ordentligt.

Vilka typer av erbjudanden kan en konsument förvänta sig?
– Vi kommer att fortsätta med generella medlemserbjudanden till alla medlemmar som tidigare, men utöver det kommer vi att erbjuda mer relevanta personliga erbjudanden baserade på intressen och köphistorik. Så erbjudandena kommer att bero helt på vilken typ av kund du är.

XXL har genomfört en tyst lansering av nya kundklubben i Norge. Nu lanserar man den också i Sverige och Finland.
– Det har varit ett stort team som arbetat med den nya kundklubben. Det har varit hårt arbete över tid med många hängivna och engagerade kollegor som bidragit under resans gång. Bland annat har vi, utöver den nya funktionaliteten, bytt färg och uniform på kundklubben. Vi går från lila till att ta tillbaka XXLs gröna identitet. Vi har även tagit fram en ny logotyp, som representerar sport och XXL på ett mer lekfullt sätt.