De svenska fotbollslandslagen ska från och med nu bära J.Lindeberg-kostymer i samband med mästerskap. Debuten blir i sommar men redan nu har varumärket presenterat sina kreationer.
Sportfack kunde tidigare i år berätta att J.Lindeberg fått i uppdrag att skapa de svenska fotbollslandslagens kostymer. Nu har varumärket presenterat sin nya kampanj där plaggen presenteras. Första gången den visas upp är i samband med kommande mästerskap, där damernas VM är först ut.
I kampanjen får vi se några av fotbollens största. Nathalie Björn, Lina Hurtig och Kosovare Asllani från damlaget. Victor Nilsson Lindelöf, Dejan Kulusevski och Isak Hien från herrlaget.
– Det känns riktigt kul att vi äntligen får visa upp kostymerna som spelarna kommer bära när de rör sig mellan matcher under mästerskap. Vi har fått mycket bra respons från spelarna, vilket känns jättekul, säger Helena Taube Rehnmark, Marknads- och försäljningschef Svenska Fotbollförbundet.
I kollektionen ingår en herr- och damkostym i 100 procent linne. Skjortor, t-shirts, pikéer och slipsar. Allt är skapat med bekvämlighet, passform och funktion i fokus. Kostymerna har knappar med förbundets logotyp och på insidan av varje kavaj hittas citatet ”Winning starts within”.
– Varenda detalj i kollektionen är designad för att spelarna ska känna sig bekväma, välklädda och stolta i sina kostymer till och från mästerskapen. Att äntligen se spelarna i våra kläder är en stor ära och vi ser fram emot att kunna stötta lagen under kommande mästerskap, säger Neil Lewty, Chief Creative Officer på J.Lindeberg.
Det är i sommar, i samband med damernas VM i Australien och Nya Zeeland, som kläderna visas för första gången i ett fotbollssammanhang.