Zalando och Nike inleder ”strategiskt samarbete”

Nike har valt att ingå i ett samarbete med e-handelsjätten Zalando. Exklusiva produkter kommer bland annat att säljas i Sverige.

Man vet att man är stor när man kan skapa ett ”strategiskt partnerskap” tillsammans med Nike. Det amerikanska varumärket har snarare på senare år blivit allt mer återhållsamma gällande vart de ska säljas men på Zalando vill de bevisligen finnas. De båda ska nu tillsammans skapa ett medlemsexklusivt utbud för att kunder ska få en bättre upplevelse.

Zalando finns idag på 25 marknader och har 49 miljoner kunder.

Nike är en viktig partner för att kunna leverera upplevelser och inspiration till våra kunder. Vi är glada över att ta detta partnerskap till nästa nivå genom att bli en av Nikes exklusiva återförsäljare som en av deras främsta partners i Europa. Vår vision är att bli startpunkten för mode och livsstil och det betyder att vi måste ge våra kunder ett inspirerande och lokalt relevant sortiment. Detta partnerskap ger våra svenska kunder tillgång till ett ännu bredare utbud av Nike på Zalando. Med Nikes exklusiva produkter för medlemmar förbättrar vi vårt sortiment samtidigt som vi stärker relationen till våra kunder, säger Joanna Hummel, General Manager för Norden och Baltikum på Zalando.

Sverige är alltså ett av länderna som får ta del av det exklusiva utbudet. Andra är Danmark, Finland, Tyskland, Österrike, Nederländerna, Frankrike, Belgien, Italien och Polen. Det hela samarbetet gör att kunder på Zalando får ett större utbud av Nikeskor och kläder.

– Vi vet att kunderna har högre förväntningar än någonsin. Vårt mål är att interagera med dem närhelst och varhelst de vill utöva sport eller köpa sportartiklar. Med partners som Zalando har vi möjlighet att erbjuda våra kunder snabbare och bekvämare service, med en starkare koppling till vårt varumärke och sport, än någonsin tidigare, säger Carl Grebert, VP/GM, Nike EMEA.