Tensons resa fortsätter. Efter att ha arbetat för att modernisera företaget under de senaste fyra åren byter nu det svenska varumärket ägare.
Tenson har under de senaste åren arbetat hårt för att genomföra en förändring. Målet har varit att skapa en ny typ av kommunikation, modernare produkter och nya strategier för att nå ut på marknaden. Nu presenteras en stor förändring.
New Wave Group har nämligen köpt upp det svenska varumärket för att ”säkerställa varumärkets finansiella resurser och nödvändiga synergier för att det svenska varumärket ska kunna ta nästa steg och skala upp sin verksamhet”, som det står i ett pressmeddelande.
New Wave Group arbetar med att skapa, köpa upp och utveckla varumärken för att tillsammans göra affärerna enklare. Det kan vara koordinerade inköp, marknadsföring och varuhållning i gemensamma lokaler. Företaget har för avsikt att vara decentraliserat och att ge varje enskilt företag inom gruppen stora friheter. Målet är att få ett företag att drivas med en ”entreprenörsanda, samtidigt som de tjänar på att vara en del av en stor grupp företag”.
– Uppköpet av Tenson ger oss möjligheten att seriöst kliva in i outdoormarknaden, vilket är något vi haft som ett långsiktigt mål och det kompletterar våra nuvarande varumärken inom gruppen på ett väldigt positivt sätt. Som tillägg till detta förväntar vi oss att Tenson har en snabb resa med oss för att utvecklas tillsammans med våra närverk både i Sverige och utomlands, säger Jens Petersson på New Wave Group.
– Det har varit en spännande resa och det har krävts starkt lagarbete under de senaste fyra turbulenta åren, med målet att ta det här prominenta svenska varumärket tillbaka till att bli ett modernt outdoor- och livsstillsvarumärke som är rotat i vår historia.
– När jag nu lämnar över ratten till Jens Petersson är jag säker på att han och teamet kommer ta sig in i en fas med accelererad tillväxt med tanke på de tydliga synergierna som kommer med det här uppköpet, säger Tomas Solin på Tenson AB.