Moss & Noor dubblar försäljningen – satsar offensivt utomlands

Veganska träningsprodukter, tillverkade i Sverige. Moss & Noor har bra förutsättningar att lyckas. Och enligt deras senaste rapport ser det mest bra ut inför en utlandsexpansion.

Moss & Noors nettoomsättning ökade med 92 procent under 2022 och enligt företagets vd, Tom Flumé är bolaget nu lönsamt.
– Solen skiner över den gula tvålen, säger han i ett pressmeddelande.

Hudvårdsföretaget Moss & Noor har som affärsidé att skapa produkter för aktiva personer. Allt de gör är 100 procent veganskt och producerat i Sverige. Det är tidigare elitsimmaren Tom Flummé som grundat varumärket. Gunilla von Platen är investerare och delägare i företaget.
– 2022 har varit ett kanonår för oss. Försäljningen fortsätter hålla bra fart trots tuff konjunktur. Vi har nu ökat nettoomsättningen med 92 procent och 118 procent de senaste två åren, säger Flummé och fortsätter:
– Vi är nu även lönsamma. Ett bevis på att vår affärsmodell visar prov på god skalbarhet. Ju fler produkter vi säljer desto högre marginaler.

Den stora anledningen till bolagets senaste framgång är att försäljningen till återförsäljare har tagit fart. Affärsmodellen är en hybrid mellan online och offline.
– Vi välkomnar nya återförsäljare på löpande band. ICA-Gruppens Apotek Hjärtat utökar sin satsning på varumärket. Vi har nyligen även adderat statliga Apoteket. Våra produkter finns nu tillgängliga i närmare 400 apotek runt om i landet. Utöver dessa fysiska butiker är vi listade på landets nästan alla e-handlare inom skönhet, träning och apotek.
– Vår affärsmodell är väldigt skalbar. Vi känner oss trygga med att enkelt kunna addera nya återförsäljare och gå in på nya marknader. Vi har god kapacitet att växa vidare i vår befintliga kostym.

Nyckeltal 2022 (2021)
Nettoomsättning: 2,9 mkr (1,5)
Förändring: 92 % (118 %)
Övriga omsättning: 0 mkr (0,4)
Bruttovinstmarginal: 50  %  (17 %)
Vinstmarginal: 1 %

Under 2023 ligger fokus på utlandsexpansion. Planen är att lansera med marknadsledaren på respektive marknad. Hittills har man lanserats i Danmark och i Norge. Finland står nu på tur.
– Parallellt arbetar vi för att växa i hela Europa. Vi lanserar i Tyskland, Europas största marknad för hudvård, via återförsäljare. Vi söker helst kedjor med närvaro på flertalet marknader, säger Flummé.

Enligt Moss & Noor är målet att även 2023 dubbla omsättningen med en fortsatt bibehållen lönsamhet.