Lundhags öppnar i Stockholms friluftsnav – stor butiksöppning

Mitt på Kungsgatan i Stockholm har det kommit en nykomling. Eller, tja, så nya i branschen är de inte. Men att ha en egen brand store är nästan helt nytt för jämtländska Lundhags. Sportfack var på plats under invigningen!

Lundhags har öppnat sin andra butik på lika många månader. De har i många år drivit fabriksbutik i Järpen och Insjön – men att starta en urban brand store är helt nytt. Klockan tio på torsdagsförmiddagen klipptes bandet på Kungsgatan 33 i Stockholm. Sara Wiksten är produktexpert på Lundhags, och var på plats i butiken. 

– Som ni förstår så älskar vi det här. Vi är så himla glada och det ska bli så kul. Jag var med i Göteborg också och om vi bara får lite grann av allt som hände där så kommer det att bli så bra, säger hon. 

Sara Wiksten , produktexpert, och Caroline Karlström, kommunikatör.

Det lilla skomakeriet. Här kommer små reparationer att kunna göras på plats i butiken.

Butiken ligger mitt i ett nav av Stockholms friluftsbutiker – nästan hela innerstadens utbud ligger inom en radie av någon kilometer härifrån. På Kungsgatan är grytan som allra hetast, och faktum är att Lundhags produkter redan säljs på flera adresser på gatan. Inte minst på Alewalds och på de två (!) Naturkompaniet som ligger några meter i respektive riktning. Men de har inte som målsättning att konkurrera med sina återförsäljare, snarare tvärtom. 

– Nej, vi har en väldigt tydlig fullprisstrategi. Vi kommer inte att ha några rabatter eller direkta kampanjer. Vi ska ha en väldigt transparent affär. Däremot kommer vi att konkurrera med andra aspekter: Service, information, mjuka värden. Det är en helhetsaffär för oss. 

Rimligtvis kommer de att erbjuda mer än bara produkter i butiken. Bland annat kommer man kunna utföra enklare skomakarservice och för mer avancerade fall skickar man kängor till skomakeriet i Järpen. Här kommer man också kunna få hjälp med att beställa skräddarsydda kängor, en tjänst man i princip behövde åka till Järpen för att få handfast hjälp med. Besökarna kan räkna med en regelbunden ström av olika event att delta i.  

Kängorna kommer att fortsätta vara storsäljare, även i butiken.

Bakom provdockan skymtar sovsäckar från koncernsystern Helsport. För att komplettera sortimentet kommer de att ta in produkter från hela Brav-koncernen.

Är det här det enda sättet att starta en butik på? Att erbjuda tjänster snarare än produkter?

– Näe… Vi startar butik för att vi faktiskt vill ha en dialog och träffa de som är våra kunder. Vi tror att det kommer att gagna vår produktutveckling, att vi blir ännu starkare och hållbarare. 

Hon får medhåll av kollegan Caroline Karlström, kommunikations- och marknadschef. De är båda på plats, tillsammans med många andra, för den stora invigningen. Kön med förväntansfulla kunder ringlar sig lång längs med Kungsgatan, tio minuter innan bandet ska klippas. De hoppas båda att den centrala placeringen ska locka in både befintliga Lundhagsköpare och flanörer som blir nyfikna på butiken. Men med ett centralt läge så kommer också en saftig hyra. Vad är egentligen ambitionen? Att butiken ska gå plus – eller är det bara marknadsföring?

– Målet är absolut att affären ska bära sig, men det finns mer än bara pengar att titta på. Man kan mäta andra saker också. Vi har en egen e-handel, som visserligen är rätt liten, och när vi öppnade i Göteborg så ökade den med flera hundra procent. Så vi vet att när vi finns på plats så blir intresset större. Vi är helt övertygade om att vi kommer att sälja här, men vi kommer också att få Alewalds att sälja fler saker. 

Så det är helt okej att de kommer hit, får superbra service, och sedan går till Alewalds och får ett bättre pris?

Sara Wiksten ser lite besvärad ut, men hon ler ändå. 

– Det är väl ingen som tycker att det är helt okej men… Men jag tycker ändå att det är okej. Vi jobbar också med mjuka värden: Att vara tillgängliga, att vara trevliga, att bidra med kunskap och att dialog, och att vara medmänskliga. Det finns inga nackdelar.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Brav Sweden AB

    Brav is a major player in the sport and outdoor industry, and manages some of the most influential brands in the marketplace. Brav owns and manages the Swix, Toko, Lundhags, Ulvang, Helsport and Hard Rocx brands. The mission of Brav is to improve our customers’ quality of life. Acting responsibly, we will do this by connecting and developing the best talents in the sport and outdoor industry – and support them to develop and produce the most innovative products and services. More information www.brav.com