Efter år som guide och arbete i butik väljer Sofie Nilsson nu att starta eget. Tanken är att hon ska kombinera guidejobb med att utveckla företags UX-design. Gärna inom outdoor.
Sofie Nilsson har arbetat med outdoor under en lång tid. Om hon inte har varit guide har hon arbetat i butik. På Naturkompaniet Svenska Turistföreningen i Abisko har hon varit både butikschef och marknadskoordinator, men nu sadlar hon om och blir frilans på riktigt.
Tanken är att Nilsson ska kombinera arbetet som guide med UX-design. Hennes första uppdrag är att hjälpa Björkliden och Riksgränsen med grafisk produktion.
– Men så guidar jag också. Under vintern har jag haft några guideuppdrag med topptur och guidar även på expeditioner, säger Nilsson till Sportfack.
– Jag bestämde mig för att köra eget så att jag kan kombinera design, marknadsföring och guidning. Och sen är det är kul att göra lite olika.
Med outdoor som sin stora passion hoppas Nilsson kunna hitta arbete inom just den genren när det kommer till UX-design och kundupplevelser digitalt. Redan nu har hon arbetat med UX inom branschen och med sin egen erfarenhet vill hon hjälpa till.
– Jag tror absolut att jag kan hjälpa till då jag har bra koll på designbiten, konsumentbeteenden och andra saker, utöver min erfarenhet inom outdoor.
– Jag har också en bakgrund inom marknadsföring och har varit marknadskoordinator. Att ha jobbat både på golvet och med leverantörer skapar en förståelse genom hela kundresan, något som är fördelaktigt när det kommer till användarvänlighet på en hemsida. Så jag vet hur man pratar om vissa saker, vad kunder söker och så vidare. Jag har också mycket med mig från min tid som butikschef.
Är det något specifikt som sticker ut med outdoor-kunder?
– Ja, men det tycker jag. De är ganska nördiga. De vill ha väldigt mycket information och de vill läsa på mycket om produkterna innan de slår till. Hur funkar produkten och vilka material är den tillverkad av? En outdoor-konsument läser kundrecensioner, är miljömedveten och är noggranna med funktionalitet för att ge några exempel.
Nilsson, med sin erfarenhet från branschen, pratar också om ett glapp mellan varumärken, säljare och konsumenter. Teknisk information i drivor kokas ned för att bli aptitligt för säljare att berätta för konsumenter. Egentligen bör man utgå från att det är första gången en kund köper en produkt, idag är det mer tekniska beskrivningar och fina ord, menar Nilsson.
– Och om man ser till UX-design finns det också mycket att göra. Det är oftast väldigt mycket produkter och det kan vara svårt att leta sig fram. Jag tror man måste tänka lite åt kunderna, vad är det egentligen de behöver? Jag upplever dock att det här redan börjar bli bättre. Och många varumärken har idag mer utbildning på sina hemsidor, workshops och föreläsningar. Jag tror att varumärken vinner på att utbilda sina kunder, då skapas ett förtroende hos kunderna.
Vad ser du fram emot nu i uppstarten?
– Att utveckla mitt företag! Jag har några guideuppdrag bokade i sommar, men ska få in lite grafisk produktion också, så det blir perfekt.
På Nilssons att-göra-lista hittar vi bland annat Kilimanjaro i slutet på juli och Peru i september, samtidigt som hon tar sig an UX-uppdrag.
– Det ska bli väldigt kul att kombinera guideuppdrag med min mer kreativa sida. I naturen hämtas inspiration in till skrivbordet.