Röhnisch nya vd: ”Jag är superimponerad över hållbarhetsresan bolaget har gjort”

Jenny Hansell har knappt varit på Röhnisch i en vecka när Sportfack tar ett snack med henne. Och det är en minst sagt intressant tid hon åtar sig det nya jobbet som vd för Röhnisch.

Jenny Hansells karriär har kryssat sig fram mellan olika branscher. Närmast kommer hon från tre år som vd på Rapunzel, verksamt inom hårförlängning. När hon i oktober klev in som vd på Röhnisch gjorde hon det med en intressant kombination av erfarenheter i bagaget – ledarskap, försäljning och marknadsföring samt den digitala expansionen.

Vad gjorde du under din första vecka?

– Vi har kastat oss rakt in i budget- och planeringsarbete för 2024. Det är en bra start. Då får man möjligheten att sätta sig in i alla siffror och kan förstå hur affären ser ut idag och vad vi har för potential på kort sikt. Hur budgeterar man för 2024? Eller hur tänker man? Då tänker man en försiktig tillväxt. Med stor kostnadsmedvetenhet. Så vi fokuserar mycket på att optimera affären, öka vår lönsamhet och vässa marknad och kommunikation. 

Med din bakgrund som head of sales och marketing har du säkert tankar där också? 

– Röhnisch har gjort väldigt mycket kring sin ”brand position”. Där tycker jag att vi står på en bra plattform. Vi ska egentligen bara växla upp det. Hitta rätt marknadsföringskanaler och säkerställa att vi har innehåll som passar de kunder vi riktar oss mot. Så det kommer nog handla mer om att optimera det och se till att vi får mer ”bang for the buck” i det vi gör.

För Jenny Hansell så började det med resor. Hon var med och startade resebyrån Vagabond som sålde skräddarsydda reguljärresor i stället för charter. 

Det var en bransch Jenny såg en framtid i. Men ambitionerna sträckte sig bortom det här med att sälja resor över disk.

– Jag älskade resebranschen. Men vid den tiden började webben ta fart och jag tänkte att den kommer att förändras så jag började plugga IT. Inte webbutveckling, utan en bred IT-utbildning. Tanken var att komma tillbaka till resebranschen och vara med på den digitaliseringsresan. 

Så blev det inte. Karriären tog en en helt annan väg, som konsult på Astra Zeneca, som kontoansvarig mot forskarna med deras utveckling. 

– Det kunde handla om system för inhalation på smådjur eller medicinska och kliniska studier. Jag jobbade där ganska länge och utvecklade framför allt mitt ledarskap.

Var det medvetet? 

– Ja, det var väl lite medvetet. Jag har alltid gillat ledarskap i form av både projektledning, att ta en verksamhet från A till B och leda team. Så det var både medvetet och omedvetet. Jag fick en jättefin plattform där på Astra Zeneca kring just ledarskap och fick möjligheten att gå en ganska omfattande utbildning. 

Efter det arbetade hon med affärs­utveckling på H&M. Både på online sales och på den globala marknadsavdelningen men även på New Business. 

– H&M är en av världens största retailers men de hade till viss del kvar postorderförsäljning online när jag kom. Så jag var med och skapade den första appen och vi lanserade i USA. Det var då hela den här onlineresan verkligen tog fart. Jag jobbade mot försäljningschefer, marknadschefer och de som var ansvariga för affären, som en brygga till IT. Det var mycket förändringsledning, för att få operations att förstå tech och IT. Vad kan de ha för förväntan på ett utvecklingsteam? Vad kostar det? Hur ska de kravställa för att nå sina mål?

En bra plattform att stå på i dag?

– Ja, affärsutveckling ger både en bred förståelse men också en relativt djupt sådan. Du måste gå in i detaljerna för att förstå hur affären fungerar. Var får du mest ”bang for the buck”? Hur ska jag prioritera? Vad är viktigast? En av mina fördelar är att jag har en väldigt bred och ganska djup förståelse för helheten.

Även ledarskapsdelen, kanske?

– Ja, absolut. På H&M har man ju ganska stora team. Man kan ha flera hundra i sin funktion. På ett litet bolag har du som vd kanske 50 anställda totalt. Det är mycket färre än vad jag hade på H&M. 

De sista tre åren på H&M gick Jenny över till New Business. Hon var en av fem som grundade Afound. Först arbetade hon med affärsutveckling och fortsatte med att ansvara för funktionen Sales & Marketing på Afound. 

– Det började med ett vitt papper. Visst, man hade jobbat med ett business case och en affärsplan såklart. Men nu skulle allt realiseras. Under de tre åren fick jag vara med och bygga upp det från grunden. Skapa en digital marknadsplats. Etablera team, sätta butiker, butiks­koncept, lägen, rekrytera. Det var som ett företag i företaget. Affärsidén var att skapa en digital marknadsplats för så kallad overstock. Och vi skulle göra det på ett kvalitativt och på ett kurerat sätt. Det skulle kännas moderiktigt trots att det var redan producerade produkter från tidigare säsonger. Det var en del av hela hållbarhetstanken. Vi skulle erbjuda kunden både interna och externa varumärken till en riktigt bra deal. 

Jenny Hansell har bara varit vd för ­Röhnisch i en vecka när vi pratas vid. Men hon har redan förstått att marknaden hon ska verka på är pressad.

– Vi möts av inköpare som säger att de antingen har neddragna budgetar eller har de lager som ska räcka längre än innevarande säsong. Det är ju svårt att nå ut med nyheterna när inköpare sitter med carry-overs från tidigare säsong. 

Hur agerar ni då? Och hur hanterar ni er sortimentstrategi med tanke på den pressade ekonomin? Satsar ni hårdare på era egna kanaler för att presentera ert utbud av säsongsnyheter?

– Både och. Vi har pratat om vikten att fortsätta ha en bra kvalitativ produkt med en bra prispunkt. Då kan vi säkerställa att vi har ett bra sortiment till priser som kunden är beredd att betala för. Det innebär inte att vi slutar göra premiumprodukter men vi måste ha en bra prisvariation i sortimentet så att alla kvinnor har möjlighet att köpa bra sportkläder. 

Hur bekant var du med Röhnisch som varumärke innan? 

– Jag visste ju vad Röhnisch var såklart. De flesta vet, kvinnor i alla fall, vad Röhnisch är. Jag har använt Röhnischprodukter under åren, du vet, sportkläder och någon jacka. Jag var ganska väl bevandrad med Röhnisch. Sen har jag fått lära mig ännu mer såklart under den här processen. Det är ett kvalitativt varumärke tycker jag. Och jag är superimponerad över den hållbarhetsresan som bolaget gjort. Att kunna erbjuda nästan hundra procent hållbara plagg, det är riktigt schysst för ett så litet varumärke.

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="33449" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]