Hon ska etablera Outtra i Norden

Annemarie Zeller är ny marknadschef på Outtra som nu tar sikte på den nordiska marknaden med en digital tjänst som ska driva kunder till de fysiska sport- och outdoorbutikerna.

Text: Tommy Jeppsson

Vad står Outtra för?

– Jag tror att Sigi Müller som grundade Outtra tänkte att det skulle stå för Outdoor Travel men innan jag började gissade jag att det stod för Outdoor Trade. Men Outtra har med outdoor att göra i alla fall. 

Men det har inget med resor att göra?

– Nej, men Sigi gillade att resa runt och ägna sig åt outdoor och sport och det var väl också själva anledningen till att han valde att fokusera på outdoor­branschen med sitt företag.

Vad ska du göra på Outtra?

– Jag ska syssla med allt som har med marketing att göra men också försäljningsstöd – jag ska ansvara för vår hemsida, våra sociala nätverk och evenemang, till exempel Ispo. Försäljningsstöd har en del att göra med att generera leads.

Har du ett övergripande ansvar eller är det de nordiska länderna du siktar på?

– Vi fokuserar på hela marknaden. Vi började i Centraleuropa och förra året började vi arbeta för att etablera oss även i de nordiska länderna. Vi vill erbjuda vår tjänst även mot skandinaviska varumärken och handlare. Det vore ju särskilt kul för mig att få jobba med de nordiska länderna. 

Ja, du pratar ju bra svenska?

– Jag försöker i alla fall. För många år sedan studerade jag i Stockholm på Gymnastik- och idrottshögskolan. När jag anmälde mig trodde jag faktiskt att lektioner och föreläsningar var på engelska men det visade sig att de var på svenska. Så jag hade inget annat val än att lära mig svenska. Vilket jag är glad över nu. Jag tycker det är jätteroligt att tala svenska.

Du verkar komma ihåg språket bra!

– Jag försöker läsa svenska böcker och prata svenska så mycket jag kan. Förra året var jag i Sverige på semester i tre veckor och då kunde jag prata igen. Man glömmer snabbt när man inte använder språket regelbundet. Därför var jag lite spänd för den här intervjun. Jag visste inte om jag skulle förstå dig och om du skulle förstå mig. 

Kan du beskriva hur Outtra fungerar?

– Vi har olika verktyg som hjälper outdoorvarumärken och handlare att sälja mer. Vi har till exempel ett verktyg som heter ”Where to buy local”. Om du är kund som gått till ett varumärkes hemsida för att köpa produkter kan vårt verktyg visa i vilken butik du hittar en viss produkt i en viss storlek i en särskild färg. Så kunden behöver inte gå till en butik förgäves eftersom han eller hon kan se var produkten finns. Det leder till att de lokala butikerna säljer mer. I dag är det ju annars många som handlar online, även hos varumärkena själva. I dag är det vanligt att kunden brukar informera sig inför köp genom att besöka ett varumärkes hemsida. Man går inte nödvändigtvis till återförsäljarens hemsida. Eftersom det är så vill vi erbjuda varumärkena möjlighet att stötta de fysiska butikerna som säljer deras varor. Om kunden vill gå till sin favoritbutik och prova, klämma och känna så kan ­Outtra guida kunden rätt.

Så det är varumärkena som är era ­kunder?

– Ja, det är dem vi säljer till. Det är helt gratis för retailers. Många varumärken vill stödja butiken i dag, särskilt sedan covidpandemin resulterade i många stängda butiker. De hade svårt att överleva och det är förstås ett problem för många varumärken som gärna ser att de fysiska butikerna överlever.

Hur kommer det sig att ni siktar bara på sport och outdoor? Era verktyg borde ju fungera lika bra på andra segment på marknaden?

– Sigis idé när han grundade Outtra var att koncentrera sig på outdoor- och sportbranschen. Ju fler varumärken och handlare vi har i vårt system, desto bättre är det för alla. Om vi har ett varumärke som interesserar sig för Outtra kan vi säga att vi just nu har över 1 600 handlare i vårt system. Ju fler handlare vi har, desto bättre är det för ett varumärke. Om vi bara hade tio handlare vore fördelen inte så stor. Därför fokuserar vi på att täcka en bransch och göra det riktigt bra. Det är lättare att få genomslag då. Om vi satsade på alla branscher skulle vi inte kunna säga att vi var experter på någon av dem. Och en annan anledning är förstås att vi gillar outdoor själva.

Gillar du själv outdoor? Har du själv en aktiv livsstil?

– Ja, men ju äldre jag blir desto mer gillar jag att sova ut på helgerna och inte gå på fjället (skratt). Jag är inte längre ute i fjällen varje vecka som när jag var ung. Men jag tycker det är roligt med natur, idrott och motion. Jag gillar att vandra, klättra, åka på skidturer, privat och som tränare för Tsyka Alpinklubben. Det är roligt att vara i Sverige för min man och jag uppskattar allemansrätten. Man kan stanna nästan var man vill. Det är en frihetskänsla.