Jaktia och Interjakt blir Burdock Outdoor Group

170 butiker med en kombinerad omsättning på ungefär 200 miljoner euro. Nya Burdock Outdoor Group är en ny gigant i branschen med stora möjligheter.

Vi har en ny, gigantiskt, spelare inom jakt och outdoor. Jaktia och Interjakt har nämligen gått samman för att bilda Burdock Outdoor Group. Konstellationen ska ”förena en gedigen erfarenhet, kunskap och passion inom jakt-, frilufts- och sportfiskebranschen”. Tanken är att den nya koalitionen ska hitta kraft i samarbetet och ”vitalisera branschen och fortsätta bidra till enastående jakt- och fiskeäventyr”.
– Sammanslagningen gör det möjligt för oss att dra nytta av varandras styrkor i form av innovativa affärsmodeller och breda produktsortiment. Detta är något som kommer att gynna alla – såväl kunder och franchisetagare som leverantörer och partners, säger Lars Martinsson på Jaktia Group och Hans Petter Semmelmann på Interjakt Group i ett gemensamt uttalande. 

Tanken är att partnerskapet kommer innebära integrerade nyckelfunktioner som inköp, logistik, IT, affärsutveckling och marknadsföring. Målet är att gruppens franschisetagare runt om i Norden ska få en ökad expertis och nya verktyg för att utveckla och utvidga sina verksamheter. De själva säger att Burdock Outdoor Group innebär en nystart och en ny spännande resa som kan liknas vid starten på en ny era inom jakt-, frilufts- och sportfiskebranschen. Det gemensamma målet är att leda vägen i branschen och bidra till att underlätta för friluftsentusiaster att ”skapa bestående minnen”.

Som ett resultat av sammanslagningen består Burdock Outdoor Group av 170 butiker runt om i Norden och den kombinerade omsättningen är på cirka 200 miljoner euro.