Material

Grafen i golfbollen

Efter att Head haft ensamrätt på att använda det superlätta och lika starka materialet grafen i sportprodukter, sprids nu materialet till fler produkter och varumärken.

Aclima ska vara experten på ull

Aclima har jobbat med ull sedan starten 1939. När allt fler märken också satsar på ull vill Aclima lyfta fram att det är de som är experterna.

Tretorns gröna och urbana väg

Tretorn hade bestämt sig för att bli ett mer urbant företag.  Lite av bara farten blev de dessutom ett riktigt grönt varumärke som vill ännu mer.

Kallas och Stinas hemliga vapen

Charlotte Kalla och Stina Nilsson har inlett OS på bästa tänkbara vis. Vi ska på intet sätt förringa deras toppform och fina teknik, men kanske är det så att även Craft har ett finger med i segrarna.

Helly Hansen tar ut svängarna

Helly Hansen vill växa på skidkläder, och deras kollektion för 2019 bjuder på en hel del nytt. Både i material och design.

Fler företag väljer Sympatex

Sympatex miljövänliga och återvinningsbara membran får allt fler anhängare. På Ispo kan de visa upp en hel radda med nya partners.

Jeans utan bomull

Svenska Redew har tagit fram ett denimtyg utan bomull. Genom att använda viskos, modal och andra fibrer från träd minskar de miljöpåverkan drastiskt.

Vinnarna i Polartec Apex Award

Varje år prisar Polartec de produkter som de tycker använder Polartecs olika material på bästa sätt. Helt naturligt är det många sportföretag bland vinnarna, och här är några av de som vann i år:

Udda grepp av The North Face

När The North Face lanserar sin nya jacka Ventrix gör de det ihop med artisten Maggie Rogers på ett helt nytt sätt.

Dyneemaförstärkt skinn

Allting utvecklas och nu är det dags för skinn och läder att bli bättre än någonsin. Det är Ecco som ihop med fibertillverkaren Dyneema utvecklat ett extremt starkt läder.