Så utvecklas sportbranschen nästa kvartal

Prisjakt har tagit fram en prognos för kommande kvartal och sportbranschen kan få det tufft, men det finns de som har det värre . . .

Konsumentkompassen för Q2 2023 är nu officiell och det ser väl inte helt ljust ut för sportbranschen de kommande tre månaderna. Men trots deppiga prognoser kan vi inom branschen trösta oss med att det finns andra som har det värre.

Det är Prisjakt som beställt undersökningen via Kantar, som i sin tur frågar 1 000 svenska konsumenter om vad de planerar att handla framöver. Detta ihop med Prisjakts egen statistik gör att de genom Konsumentkompassen får en bra inblick i framtiden.

Kategorin ”Sport & fritid” ser ut att få det tufft de kommande tre månaderna om man ska lita till undersökningen. 26 procent av de tillfrågade uppger att de ska handla inom segmentet under det andra kvartalet, vilket kan jämföras med 28 procent som var siffran för samma period ifjol. Och om man ser till köpkraft framöver sjunker denna med 10 procent från förra året till nu.

Å andra sidan är det bara kategorierna ”Mode, kläder & accessoarer” samt ”Skönhet & Hälsa” som har högre siffror i förväntad handel hos svenskarna.

Prisjakt presenterar en kategori som förväntas gå extra bra framöver. För Sport & Fritid lyfter de elcyklar, löparskor, tält och studsmattor som kategorier med stor potential i Q2 2023.