Theveas rekordår – 80 procent tillväxt med lönsamhet

2021 var ett minst sagt gynnsamt år för Thevea Brands Group. Bolagets omsättning ökade med hela 80 procent och landade på 432 miljoner kronor. Dessutom steg lönsamheten än mer och e-handelsaffären växte med hela 260 procent.

Thevea Brands Group, som står bakom Tretorn samt padelraketen Racqet, hade ett minst sagt gynnsamt 2021. Siffrorna talar för sig självt och när vi pratar med bolagets vd, Magnus Månsson, förklarar han också hur väl de lyckades träffa rätt med tanke på trenderna vi såg när världen stängdes ner.
– Ja man kan väl säga att vi hade lite stolpe in då vi satsat på två stora ben. Dels outdoor i form av Tretorn och Sarek. Dels också racketsport, padel och tennis, i form av Racqet och Adidas. Corona var bra för oss.

Men Månsson berättar att framgången förstås inte var en slump. Redan 2019 satte man den nya strategin alltså innan pandemin, vilket innebar att man skulle börja göra förvärv och investera i personal och på så sätt vågade man satsa när det började blåsa kallt om knuten.
– Vi vågade satsa oss in i pandemin. Vi köpte hem varor och tryckte på. Vi anställde väldigt mycket och köpte bolag, säger Månsson.

I dagsläget hör Thevea Brands Group kunder i fler än 40 länder. Man har skapat flera ”vertikaler” med bland annat en agentur och nu är tanken att man ska fortsätta sin tillväxt framför allt i DACH, Storbritannien och Benelux. Samtidigt finns det utmaningar med 2022.
– Vi har fortsatt en väldigt bra tillväxt. 2022 ser vi ut att hamna närmare 600 miljoner i omsättning. Men vi märker, det är ju bara att läsa tidningarna, att saker och ting kanske kommer förändras framgent. Vi har dock inte sett det i orderböckerna ännu. Däremot kan vi se en direkt påverkan gällande exempelvis svenska kronan och hur svag den är. 
– Jag tror det är viktigt att vara ödmjuk framöver, det kan bli tufft för många. Så vår filosofi är att ha bra varumärken och förstärka deras position. Vi skapar en bra organisation som är rustad för snålblåst. Ja, vi ser över vårt eget hur helt enkelt. Vi har inget behov av att ha 50 procent i tillväxt utan vi är nöjda om vi fortsätter göra det bra och fortsätter att utvecklas. 

Med TBG:s starka tillväxt har man också behövt anställa väldigt mycket personal. Sedan 2020 har man gått från 43 till 100 anställda. 
– Så det gäller att se till att alla processer hänger med. Om det så är att nyanställa, säger Månsson.