Löpningen står sig fortsatt stark under 2022

Det är bland löparmärkena vi hittar de riktigt stora omsättningsökningarna i år. Vi har pratat med Asics, Saucony och Hoka One One för att få deras syn på marknaden - och prognos för 2023.

En kategori som sticker ut 2022 är löpning. Vi har försökt att nå de absolut största bolagen inom det här segmentet – såsom Adidas, Nike och Puma – men antingen inte fått något svar eller så har vi fått meddelat att man inte delar ut specifika siffror per land. Detta gör att ”mindre” företag inom running klättrar på vår lista, men självklart beror det också på att många ökar i omsättning. 

Erik Desmeules är Hoka One Ones country manager i Sverige och han berättar att året 2022 varit rekordbra för det numer etablerade varumärket.

– Det var vårt bästa år hittills! Vi plockar andelar hela tiden och fram till sommaren hade vi en brist på skor. Men hösten 2022 var annorlunda och butikerna hade fulla lager. Detta och att en del avbokningar kom in gjorde att vi kunde förse butikerna med de skor de ville ha. Vi har tagit marknadsandelar och den största tillväxten för oss har kommit genom kedjorna, främst Stadium som utökade sitt sortiment och tog in oss bland de stora varumärkena och in i deras budget, säger Desmeules.

Hoka One One ökade sin omsättning med 30 procent, från 190 miljoner till 247. Trots detta tror företaget att det fort­farande finns mycket att hämta framöver. De behöver bara snegla på Norge. Där säljs fler Hoka–skor än i Sverige, trots att vi har ­dubbelt så stor befolkning. 

– Så vi borde kunna öka några år till. Samtidigt har vi gjort en både större och snabbare ökning i omsättning än vi själva trodde. 

Det Hoka One One kunnat se är att deras modeller också hittat in i modet. Hokas country manager i Sverige menar att huvudfokuset trots allt fortsatt är löpning men att man nu breddat inriktningen och blivit mer av ett lifestylebrand.

– Det är lätt att man tänker att det är löpare som är våra kunder. Men vissa modeller av våra skor säljs garanterat mer för dem som promenerar eller har dem i jobbet, då de är så mjuka och bekväma.

2023 då? Ja, det är som för alla andra en viss osäkerhet även inom löpningssegmentet. Ett stort bekymmer för alla varu­märken är att butiker och kedjor sitter med fulla lager. För Hoka är detta en ny sits då även de, för första gången, sitter med ett lager som ska täcka efterfrågan av deras produkter.

– Siffran på förorders är sämre än 2022. Men det är inte säkert att den slutgiltiga ­försäljningen blir sämre på grund av det. 

– Samtidigt är vi trygga i att vi tar marknadsandelar. Siffror är luriga att titta för mycket på just nu på grund av världsläget, så vi försöker att titta runt det genom att mäta marknadsandelar. Samtidigt ska man ha klart för sig att löpningsintresset inte ­minskar, snarare tvärtom. Men man är möjligtvis försiktigare med att köpa nytt.

Asics har ökat omsättningen med över 40 procent i Sverige och enligt Sofia Winroth, Head of Sales i Norden, är det trailskor och trailkläder som haft en extra stor efterfrågan. 

Men få kommer undan lågkonjunkturen och prognosen för 2023 är inte något vidare för varumärket. De välfyllda lagren kommer prispressa marknaden. Samtidigt säger Sofia Winroth att just löpning ­brukar kunna ducka den värsta smällen som ett ekonomiskt svagt år kan ge.

– Ur perspektivet om en hotande ekonomisk recension eller ökad allmän oro i samhället är marknaden för löpning ur ett historiskt perspektiv mindre hotat, här kan vi snarare se en uppgång. Som exempel för detta kan nämnas Covid–19 som förde med sig en ökad försäljning av löparskor då människors behov för att nå avkoppling genom rörelse ökade i kombination med att man fick pengar över från annat man gjorde avkall på.

Adrian Gehrig, vd för Gerisale som tillhandahåller Sauconys produkter i Norden, förklarar 2022 som ett år med två ansikten. Våren innebar varubrist men fin försäljning. Hösten med fulla lager och minskat köpsug på grund av kriget och en ekonomisk oro.

– Vi tilltalar många konsumenter och ser positivt på året som kommer med en stark efterfrågan. Men vi figurerar på en marknad som har det tufft här och nu.

Enligt Gehrig har Saucony nu varit så flexibla de bara kan vara för att hjälpa sina kunder.

– Vi gör det här tillsammans, hela branschen. Vi, våra kunder och konkurrenter. Vi är beroende av att vi tar oss igenom det här, säger han.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Gerisale

    Gerisale är en distributör av ledande sport- och livsstilsvarumärken i Norden och arbetar sedan företagets grundande 1979 med ett stort etablerat nätverk av sport-, livsstils- och skoåterförsäljare i de Nordiska länderna. Vår specialitet är löpning - i företaget arbetar aktiva idrottsmän och kvinnor som testar och utvecklar de utvalda produkterna själva. Representerar Saucony sedan 1982.