Pre Loved-indikatorn från Svensk Handel visar att den svenska second hand-marknaden omsatte 1,3 miljarder kronor under månaden. Nyligen publicerade även Sellpy en undersökning som visar att fler svenskar kan tänka sig att ge bort second hand-julklappar.
Tre av tio konsumenter uppger att de köpt något begagnat under månaden och av dessa valde hälften att handla mode. Detta enligt en rapport från Svensk Handel, som visar att omsättningen för begagnat mode landade på 407 miljoner kronor i oktober – en ökning med 11 procent från september och över 30 procent sedan augusti.
– Vi ser hur intresset av att handla mode begagnat växer kontinuerligt. Samtidigt ser vi att det milda höstvädret i oktober sannolikt dämpat efterfrågan på vinterkläder. När vi nu fått den första snön tror vi att vi kan se en hyfsad försäljning även nästa månad, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Ökat intresse för second hand-julklappar
Inför julhandeln förväntas nyförsäljningen dominera, men även second hand-marknaden lockar julklappsköpare. Heminredning och mode, populära kategorier under julhandeln, förväntas att spela en viktig roll för begagnathandeln under kommande månader.
– Att köpa julklappar second hand blir allt vanligare. Förra året såg vi hur var fjärde konsument planerade att köpa någon julklapp begagnat, och givet trenden vi noterat under året tror vi inte att det kommer bli färre i år, snarare tvärtom, säger Maria Mikkonen.
I en undersökning av Sellpy, baserad på data från över 1 500 kunder, svarar 77 procent att de skulle vara villiga att ta emot en second hand-julklapp och 68 procent att de är beredda att ge bort en. Det är en ökning med 8 procent respektive 17 procent från 2019, då en liknande undersökning utfördes bland Sellpys kunder.
Detta indikerar en tydlig trend mot mer hållbara julklappar, där både miljöhänsyn och personlig smak spelar en viktig roll.
Sportfack håller dig uppdaterad.